• TwitterFacebookRss feed

H. Μόσιαλος: Αυτή θα είναι η νέα ΕΡΤ

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης της ΕΡΤ που κατατείνει σε μια δημόσια, αποκομματικοποιημένη ανεξάρτητη χωρίς κρατικές, κυβερνητικές ή κομματικές παρεμβάσεις ραδιοτηλεόραση, παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Επικρατείας και κυβερνητικός εκπρόσωπος Ηλίας Μόσιαλος.

Ο κ. Μόσιαλος προανήγγειλε στροφή στις ελληνικές ποιοτικές παραγωγές, για τη δημιουργία μιας «ανταγωνιστικής» και αναβαθμισμένης ραδιοτηλεόρασης, βασισμένης σε Έλληνες δημιουργούς και «πρωτοπόρους» παραγωγούς.

Ο υπουργός Επικρατείας ανακοίνωσε ότι θα συσταθεί ειδική ανεξάρτητη επιτροπή, η οποία θα καταθέσει έως το τέλος Οκτωβρίου πόρισμα για το νέο μοντέλο διοίκησης στη δημόσια τηλεόραση.

Στον τομέα της τηλεόρασης ο κ. Μόσιαλος είπε ότι βασικοί πόλοι θα είναι η ΝΕΤ στην Αθήνα και η ΕΤ-3 στη Θεσσαλονίκη που θα αναβαθμιστούν, ενώ έκανε γνωστό ότι θα διακοπεί το πρόγραμμα της ΕΤ-1, καθώς και η κυκλοφορία του περιοδικού «Ραδιοτηλεόραση».

Ο υπουργός Επικρατείας τόνισε ότι θα δοθεί έμφαση στον «πυλώνα» πολυμέσα, το διαδίκτυο, τη δημοσιογραφία των πολιτών, όπως είπε.

«Θα γίνει αντιστοίχιση του προσωπικού με βάση τις πραγματικές ανάγκες της εταιρείας», είπε ο κ. Μόσιαλος απαντώντας σε σχετική ερώτηση.

ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΕΡΤ

Α. ΠΡΟΟΙΜΙΟ: Η ΕΡΤ - Α.Ε. ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ

Στην κρίσιμη περίοδο που διέρχεται η χώρα μας τα ζητήματα ενημέρωσης και επικοινωνίας αποκτούν ακόμη μεγαλύτερη σημασία και αξία. Η Ελλάδα οφείλει να αλλάξει σ’ όλα τα επίπεδα και ένα τέτοιο σημαντικό επίπεδο είναι και η δημόσια ραδιοφωνία, τηλεόραση και τα πολυμέσα. Οι απαιτήσεις του ελληνικού λαού από την ΕΡΤ διευρύνονται και αποκτούν νέο περιεχόμενο. Η ΕΡΤ έχει πίσω της μια παράδοση με πολλά θετικά, αλλά και αρκετά αρνητικά στοιχεία. Ο σκοπός είναι να διατηρήσουμε και να ενισχύσουμε την καλή πλευρά των δημόσιων μέσων ενημέρωσης και ταυτοχρόνως να ανατρέψουμε πάγιες και επιζήμιες πρακτικές κομματικοποίησης, αδιαφάνειας και παρεοκρατίας, οι οποίες δημιουργούσαν ένα μη ζηλευτό προϊόν. Επιπλέον, τα δημόσια μέσα ενημέρωσης δεν έχουν κανένα λόγο να θεωρούνται και να γίνονται μέσα κυβερνητικής προπαγάνδας. Πρέπει να είναι πάντοτε αντικειμενικά και να κάνουν αυτό που κάνουν τα δημόσια Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης σε όλον τον κόσμο, να παρέχουν ουσιαστική εξωστρεφή και όχι εσωστρεφή πληροφόρηση.

Είναι κοινός τόπος ότι η ΕΡΤ λειτουργούσε υπό ασφυκτικό κρατικό - κυβερνητικό έλεγχο, ότι στη λειτουργία της είχαν παρατηρηθεί κραυγαλέες αδιαφάνειες και ότι το κόστος λειτουργίας της ήταν υπερβολικό, σε σύγκριση με το προϊόν της.

Είναι γεγονός ότι τον τελευταίο καιρό έχει παρατηρηθεί βελτίωση στον τρόπο λειτουργίας της. Αλλά η βελτίωση αυτή πρέπει να συνεχιστεί, να επιταχυνθεί και να φτάσει μέχρι την ολοκλήρωσή της. Στο εξής όταν κανείς θα μιλά για την ΕΡΤ θα πρέπει να κατανοεί πως έχει να κάνει με έναν οργανισμό, ο οποίος λειτουργεί και αναπτύσσεται για το καλό των πολιτών και όχι των κρατικών και κομματικών μηχανισμών.


Συνεπώς, ο στόχος μας είναι μία ΕΡΤ:
· δημόσια και όχι κυβερνητική - κρατική
· αποκομματικοποιημένη, ανεξάρτητη, ανοιχτή στο διάλογο και την κριτική
· ελεγχόμενη από τον κάθε φορολογούμενο πολίτη και όχι από την εκάστοτε κυβέρνηση
· σύγχρονη και όχι ξεπερασμένων αντιλήψεων και πρακτικών
· ανταγωνιστική, βασισμένη στους Έλληνες δημιουργούς και παραγωγούς
· διαδικτυακή και διαδραστική με έμφαση στη χρήση των σύγχρονων πολυμέσων (internet, web tv, facebook, twitter,) και όχι απλά ραδιοτηλεοπτική
· ποιοτική κατ΄ουσίαν και όχι στα λόγια.

Αλλά αυτά δεν είναι αρκετά. Απαιτούνται επιπλέον ριζικά μέτρα εξυγίανσης ώστε η ΕΡΤ - Α.Ε. να μπορεί να σταθεί αξιοπρεπώς στο ανταγωνιστικό μιντιακό περιβάλλον. Συγκεκριμένα, θα επέλθει οικονομικός εξορθολογισμός με τη σταδιακή μείωση του προσωπικού, συγχωνεύσεις προγραμμάτων, καλύτερη διαχείριση και μείωση του μετοχικού κεφαλαίου. Εκτός των άλλων, έτσι θα αρχίσουν να αποδίδονται και φόροι προς το ελληνικό δημόσιο. Τέλος, απαραίτητη είναι και η ανανέωση του εξοπλισμού.

Έτσι μόνο θα μπορέσει να σταθεί η ΕΡΤ στην ώριμη ψηφιακή εποχή.

Ι. Άξονες και στόχοι

Α. Άξονες
Κατά την αντίληψή μας, οι άξονες λειτουργίες των δημόσιων ΜΜΕ συγκροτούνται πάνω στο τρίπτυχο:
? Ενημέρωση
? Πολιτισμός
? Ψυχαγωγία

Αναλυτικότερα, για μας Ενημέρωση σημαίνει: ουσιώδης ιεράρχηση των ειδήσεων και προβολή τους χωρίς αποκλεισμούς, ταχεία μετάδοση της κάθε είδησης, διαχωρισμός της είδησης από το σχόλιο, πολλαπλός σχολιασμός. Δηλαδή, αυτό που λέμε με απλά λόγια αντικειμενικότητα και πλουραλισμό στην ειδησεογραφία.

Πολιτισμός σημαίνει, φυσικά, πολλά και άκρως σημαντικά πράγματα. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι θα δοθεί έμφαση σε προγράμματα που καλλιεργούν τους θεατές, ακροατές και χρήστες πολυμέσων, θα δοθεί έμφαση στο ποιοτικό ντοκιμαντέρ και θα προωθηθεί παραγωγή προγραμμάτων που θα αποτελούν έργο Ελλήνων δημιουργών, ιδίως νέων, έτσι ώστε η εντόπια καλλιτεχνική ευαισθησία να βρει την έκφρασή της. Αξίζει να επενδυθούν χρήματα σε ποιοτικές παραγωγές, στις οποίες δύσκολα θα προχωρούσε ένα ιδιωτικό Μέσο.

Τέλος, η Ψυχαγωγία είναι μια παρεξηγημένη έννοια. Η αντίληψη πως αυτή είναι εχθρική προς την ποιότητα είναι λαθεμένη. Τα δημόσια ΜΜΕ θα συμβάλλον στη θετική σύμπραξη των δύο εννοιών. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στο παιδικό πρόγραμμα, γιατί από τη νεαρή ηλικία αρχίζει να διαμορφώνεται το καλό γούστο και η απαιτητική ψυχαγωγία. Και στον τομέα αυτό θα κληθούν σύντομα οι Έλληνες και οι Ελληνίδες δημιουργοί να καταθέσουν τις προτάσεις τους.

Β. Στόχοι
Οι μείζονες στόχοι είναι:
? Η αντικειμενική ενημέρωση σε συνδυασμό με το ποιοτικό πρόγραμμα.
? Το μεγαλύτερο και ποιοτικότερο αποτέλεσμα με το μικρότερο δυνατό κόστος
? Η διαφάνεια στην οικονομική διαχείριση και η αξιοκρατία στις επιλογές προσωπικού.

Για την Ενημέρωση μιλήσαμε νωρίτερα.

Για το Ποιοτικό Πρόγραμμα: δεν είναι καθόλου αυτονόητο - και το ξέρουμε. Το πρώτο που πρέπει να διακανονιστεί είναι ποιος και πώς εγκρίνει τις προτάσεις για νέες παραγωγές και το δεύτερο είναι αν το τελικό προϊόν ανταποκρίνεται στην αρχική πρόταση που είχε εγκριθεί. Η ποιότητα φυσικά είναι η μία πλευρά. Αλλά σημασία επίσης έχει, το προϊόν να παράγεται σε ανταγωνιστικό κόστος - και γι’ αυτό θα πρέπει να μελετηθούν και οι καλές πρακτικές της ιδιωτικής ραδιοφωνίας και τηλεόρασης.

Καμιά παραγωγή δεν πρόκειται να ανατεθεί, αν δεν πείσει με διαφανή μέσα ότι αξίζει. Τα όργανα αποφάσεων, εκτελέσεων και εποπτείας (Γενική Διεύθυνση Προγράμματος, Διοικητικό Συμβούλιο) με την κανονική και αποτελεσματική λειτουργία τους, βάσει των νόμων και των κανονισμών σε ισχύ, θα εξασφαλίσουν το ζητούμενο.

Όσον αφορά στην Οικονομική Διαχείριση επιδίωξη είναι η πλήρης διαφάνεια και αξιοπιστία των παρεχόμενων στοιχείων.

Επιπλέον, η Αξιοκρατία στην αξιολόγηση του προσωπικού αποτελεί πρωταρχική ευθύνη της Διοίκησης και σχεδιάζεται η εφαρμογή πολιτικών επανακατάρτισης.

ΙΙ. Καθορισμός ρόλου Δημόσιας Τηλεόρασης - Δημόσιων ΜΜΕ

Συγκροτείται Ειδική (ad hoc) Επιτροπή για τον επαναπροσδιορισμό του ρόλου των Δημόσιων ΜΜΕ. Η Επιτροπή αυτή αναλαμβάνει μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου και παραδίδει την έκθεση της σε διάστημα ενός μήνα. Απαρτίζεται από εμπειρογνώμονες, εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων και της κοινωνίας πολιτών, ενώ συμβουλευτικό ρόλο σε αυτήν έχουν ένας εκπρόσωπος του BBC, ένας της γερμανικής δημόσιας τηλεόρασης, ένας της γαλλικής και ένας της σουηδικής τηλεόρασης. Τα μέλη της Επιτροπής δεν είναι αμειβόμενα και τα πορίσματα της έχουν συμβουλευτικό - γνωμοδοτικό χαρακτήρα για την Κυβέρνηση και τον αρμόδιο Υπουργό.

Η συγκεκριμένη Επιτροπή θα ασχοληθεί αποκλειστικά με την πρόταση ενός σύγχρονου μοντέλου διακυβέρνησης και τη διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα της ΕΡΤ - Α.Ε. και όχι με διαχειριστικά και οργανωτικά θέματα.

Ειδικότερα, προσδιορίζει:

Α) το προφίλ, τις αρμοδιότητες, τη σύνθεση και τον τρόπο επιλογής των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου (το οποίο έχει τις εκτελεστικές αρμοδιότητες, όπως και τις αρμοδιότητες για τα τρέχοντα ζητήματα- π.χ. καθορισμός προγράμματος και καθημερινή λειτουργία),

Β) την σκοπιμότητα σύστασης Εποπτικού Συμβουλίου, το οποίο δύναται να έχει ευρύτερο συμβουλευτικό ρόλο αναφορικά με την εφαρμογή της στρατηγικής και τη λογοδοσία της ΕΡΤ - Α.Ε.,

Γ) τους τρόπους αξιοκρατικής επιλογής των Γενικών Διευθυντών,

Δ) τα συστατικά στοιχεία του ρόλου της Δημόσιας Τηλεόρασης και ευρύτερα των Δημόσιων ΜΜΕ. Πιο συγκεκριμένα:
? την αποστολή των Δημόσιων ΜΜΕ,
? τα όρια της Δημόσιας Τηλεόρασης σε σχέση με την Ιδιωτική Τηλεόραση,
? τη μορφή διακυβέρνησης των Δημόσιων ΜΜΕ,
? τους τρόπους διασφάλισης της Ανεξαρτησίας στην Είδηση και της Αποκομματικοποίησης των Δημόσιων ΜΜΕ σε συνδυασμό με την Αξιοκρατία στην επιλογή των Διευθυντικών Στελεχών κι ιδιαίτερα των Γενικών Διευθυντών,
? τα προϊόντα των Δημόσιων ΜΜΕ,
? τη βέλτιστη αξιοποίηση του ανταποδοτικού τέλους επ’ ωφελεία του πολίτη και τη διερεύνηση της δυνατότητας εξαίρεσης ειδικών κατηγοριών και κοινωνικά ευπαθών ομάδων,
? τη διαρκή Λογοδοσία αναφορικά με το παραγόμενο προϊόν και τα οικονομικά αποτελέσματα, και
? τις διεθνείς Συνεργασίες.

ΙΙΙ. Επιχειρησιακό Σχέδιο

Το νέο Δ.Σ. θα καθορίσει τους επιχειρησιακούς στόχους της Εταιρείας σε βάθος πενταετίας. Για το σκοπό αυτό θα συνεργαστεί με Ακαδημαϊκά Ιδρύματα και ειδικούς στο χώρο της Διοίκησης Επιχειρήσεων και των ΜΜΕ. Το επιχειρησιακό σχέδιο θα έχει ως στόχο την επεξεργασία προτάσεων που θα αφορούν αλλαγές υπέρ της ποιοτικής αναβάθμισης της ΕΡΤ - Α.Ε. και της ΕΡΑ, ώστε να γίνουν ακόμα πιο ανταγωνιστικές, διευρύνοντας το κοινό τους.
Το νέο Επιχειρησιακό Σχέδιο έχει τους εξής βασικούς άξονες:
1. Στρατηγικός και αναπτυξιακός σχεδιασμός της εταιρείας.
2. Εκπόνηση ειδικού Επιχειρησιακού Σχεδίου για την ΕΤ3.
3. Ψηφιακή μετάβαση και πλήρης ψηφιοποίηση.
4. Ανάπτυξη πολυμέσων και προώθηση στοιχείων σύγχρονου πολιτισμού και τεχνών μέσω αυτών.
5. Πλαίσιο επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
6. Εργαλεία αξιολόγησης αποτελεσματικότητας και τρόπους έντασης της αποδοτικότητας.
7. Εσωτερικός Κανονισμός της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης.
8. Σχέδιο προώθησης ελληνικών παραγωγών.
9. Άμεσες και μεσοπρόθεσμες διοικητικές αλλαγές:
· αναβάθμιση του Συμβούλιου Γενικών Διευθυντών,
· δημιουργία Γενικής Διεύθυνσης Πολυμέσων,
· σύμπτυξη των δύο Γενικών Διευθύνσεων Ενημέρωσης και Τηλεόρασης σε μία Γενική Διεύθυνση Ενημέρωσης και Πληροφόρησης,
· το μοντέλο των Γενικών Διευθύνσεων θα οριστικοποιηθεί με το νέο Επιχειρησιακό Σχέδιο,
· συγκρότηση Επιτροπής για την καλύτερη κατανομή και αξιοποίηση του προβλεπόμενου, από το Ν.3905/10, 1,5% από τον προϋπολογισμό για την ενίσχυση του Ελληνικού Κινηματογράφου με έμφαση στη στήριξη ανεξάρτητων παραγωγών, στη δυνατότητα συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα και στις διεθνείς συνεργασίες.

Β. ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ

1. ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Η πολιτική μας για τη Δημόσια Τηλεόραση εστιάζει στην ποιοτική αναβάθμιση του Προγράμματός της με 2 πόλους:

1. ΝΕΤ: Αναβάθμιση και εδραίωση του ρόλου της ως Ενημερωτικού - Ψυχαγωγικού τηλεοπτικού σταθμού
2. ΕΤ3: Ανάδειξή της σε Πανελλαδικό Περιφερειακό Κανάλι με έμφαση στον Πολιτισμό, την Ψυχαγωγία και τον Αθλητισμό, με παράλληλη επέκταση του δικτύου κάλυψης από το 85% στο 100% της ελληνικής επικράτειας μέσω της συχνότητας της ΕΤ1. Το κεντρικό δελτίο ειδήσεων ενισχύει τον περιφερειακό του χαρακτήρα και επαναφέρεται το ειδικό δελτίο καιρού για τους αγρότες.

· ΠΡΙΣΜΑ+ : αναβάθμιση της ποιότητας του προγράμματος: α) με έμφαση στα Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ), β) βελτίωσή του μέσα από συμπράξεις με ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια για την παραχώρηση υψηλής ποιότητας παραγωγών τους ώστε να έχουν πρόσβαση σε αυτά τα ΑμεΑ, γ) δυνατότητα εκπομπής εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε συνεργασία με του Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Το ΠΡΙΣΜΑ+ εκπέμπει μέχρι 8 ώρες την ημέρα.
· ERT WORLD: ποιοτική αναβάθμιση του Προγράμματος, αφού ληφθούν υπόψη τα πορίσματα έρευνας αγοράς σχετικά με τις ιδιαίτερες απαιτήσεις του τηλεοπτικού κοινού εκτός Ελλάδας. Ενισχύεται ο πολιτιστικός και ψυχαγωγικός του χαρακτήρας καθώς και ο εκπαιδευτικός του χαρακτήρας από επιμέρους προγράμματα απευθυνόμενα κυρίως στα παιδιά των Ελλήνων του εξωτερικού.
· ΕΤ1 και ΣΙΝΕ/ΣΠΟΡΤ: ένταξη των προγραμμάτων τους στη ΝΕΤ και την ΕΤ3 (ιδιαίτερα πετυχημένων παιδικών εκπομπών, όπως το «ουράνιο τόξο» και βραβευμένα ντοκιμαντέρ), ενώ οι συχνότητες τους παραμένουν στην κυριότητα του ελληνικού δημοσίου και καμία συχνότητα δεν διατίθεται προς πώληση. Η συγκεκριμένη ένταξη γίνεται για μία σειρά από λόγους συμπεριλαμβανομένων:
o του λειτουργικού και οργανωτικού εξορθολογισμού της ΕΡΤ - Α.Ε.,
o της μείωσης του κόστους λειτουργίας,
o της συγκέντρωσης δυνάμεων και της καλύτερης αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού για την ανάπτυξη του τομέα των πολυμέσων ως τρίτου πλέον ισχυρού πυλώνα των δημοσίων ΜΜΕ,
o της πολύ χαμηλής τηλεθέασης.
Ουσιαστικά με την ένταξη των επιτυχημένων προγραμμάτων στην ΕΤ3 και
στο WEB TV η δημόσια τηλεόραση δεν χάνει σε πρόγραμμα και σε ποιότητα ενώ, κερδίζει από οικονομίες κλίμακας.
· Διατήρηση συχνοτήτων ΕΡΤ high definition (HD).

Οι άμεσα συντελούμενες αλλαγές στο χώρο της Δημόσιας Τηλεόρασης συνοψίζονται στον ακόλουθο πίνακα:


Τηλεοπτικός Σταθμός Άμεσες αλλαγές
ΝΕΤ Ενημερωτικός – Ψυχαγωγικός τηλεοπτικός σταθμός
ΕΤ3 Περιφερειακό Πανελλαδικό Κανάλι Πολιτισμού – Ψυχαγωγίας – Αθλητισμού
ΠΡΙΣΜΑ+ Προβολή προγράμματος για εξειδικευμένο κοινό (ΑμεΑ) – αναβάθμιση ρόλου του
ERT WORLD Αναβάθμιση Προγράμματος – Έμφαση σε ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τηλεοπτικού κοινού εξωτερικού  – Εκπαιδευτικός χαρακτήρας για παιδιά Ελλήνων εξωτερικού
ΕΤ1 Ένταξη των προγραμμάτων της στη ΝΕΤ και την ΕΤ3
ΣΙΝΕ/ΣΠΟΡΤ Ένταξη των προγραμμάτων του στη ΝΕΤ και την ΕΤ3

Πέραν των ανωτέρω ενεργειών που αποβλέπουν στην ποιοτική αναβάθμιση του προγράμματος της δημόσιας τηλεόρασης, σημαντικές θεωρούνται και μία σειρά από οργανωτικές και διοικητικές παρεμβάσεις:
· Το προσωπικό που απασχολείται στην ΕΤ1 και στο ΣΙΝΕ/ΣΠΟΡΤ αξιοποιείται στα άλλα Κανάλια που αναβαθμίζονται καθώς και στα Πολυμέσα της ΕΡΤ.
· Πλαφόν στον αριθμό του προσωπικό που στελεχώνει τις εξωτερικές λήψεις.
· Πλαφόν στον αριθμό των ατόμων που στελεχώνουν τις αποστολές τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό.
· Σε κάθε παραγωγή που απαιτείται σταθερό studio - πλατώ θα πραγματοποιείται πάντα εντός ΕΡΤ - Α.Ε..
· Συντονισμός ανταποκριτών των τηλεοπτικών καναλιών και ραδιοφωνικών σταθμών στις μεγάλες πόλεις.
· Πλαφόν στο κόστος αγοράς εξωτερικών παραγωγών με τη χρήση συγκριτικών στοιχείων και από την ιδιωτική τηλεόραση.
· Ενιαία λήψη αποφάσεων για όλη την ειδησεογραφική παραγωγή.

2. ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ

Προχωρούμε στη διοικητική αναδιοργάνωση σε συνδυασμό με τον οικονομικό εξορθολογισμό των περιφερειακών ραδιοφωνικών σταθμών. Συγκεκριμένα:

1. Καταργούνται 15 από τους 20 πομπούς στα Μεσαία και διατηρούνται 5 απ’ αυτούς για εθνικούς λόγους. Από την κατάργηση αυτή εξοικονομούνται 1.145.000€ σε ετήσια βάση.
2. Συγχωνεύονται διοικητικά οι υφιστάμενοι 19 Περιφερειακοί Ρ/Σ σε 9, με ενιαία διοίκηση, ώστε να συγκροτηθεί ένα πλέγμα ισχυρών Περιφερειακών Σταθμών με ενιαίο πλαίσιο προγράμματος, με τοπικά χαρακτηριστικά και αναβάθμιση της ποιότητάς τους. Στόχος αυτής της συγχώνευσης είναι η ενδυνάμωση της ανταγωνιστικότητας του περιφερειακού ραδιοφώνου σε σχέση με τον ιδιωτικό ανταγωνισμό.
3. Διευκρινίζεται ότι όλες ανεξαιρέτως οι συχνότητες παραμένουν στην κυριότητα του ελληνικού δημοσίου - καμία συχνότητα δεν διατίθεται προς πώληση.
4. Σε συνέχεια των διοικητικών συγχωνεύσεων ακολουθούν:
o η αξιολόγηση του διοικητικού προσωπικού
o η διερεύνηση των περιπτώσεων ανισοκατανομής του υπάρχοντος προσωπικού
o η μετάταξη του διοικητικού προσωπικού σε αντίστοιχες θέσεις υποστελεχωμένων περιφερειακών υπηρεσιών του Δημοσίου.

ΝΕΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑΣ
Υφιστάμενοι Περιφερειακοί Ρ/Σ Περιφερειακοί Ρ/Σ μετά τις Διοικητικές Συγχωνεύσεις
1.Αιγαίου

2.Βόλου

3.Ζακύνθου

4.Ηρακλείου

5.Ιωαννίνων

6.Καβάλας

7.Καλαμάτας

8.Κέρκυρας

9.Κοζάνης

10.Κομοτηνής

11. Λάρισας

12.Ορεστιάδας

13.Πάτρας

14.Πύργου

15.Ρόδου

16.Σερρών

17.Τρίπολης

18.Φλώρινας

19.Χανίων

1. Β. Αιγαίου (Μυτιλήνη)

2. Ν. Αιγαίου (Ρόδος)

3. Κρήτης (Ηράκλειο, Χανιά)

4. Πελοποννήσου (Τρίπολη, Καλαμάτα)

5. Δυτικής Ελλάδας (Πάτρα, Πύργος)

6. Ιονίων (Κέρκυρα,  Ζάκυνθος)

7. Θεσσαλίας (Βόλος, Λάρισα)

8. Ηπείρου –Δυτ. Μακεδονίας (Ιωάννινα, Κοζάνη, Φλώρινα)

9. Μακεδονίας – Θράκης (Καβάλα, Σέρρες, Κομοτηνή, Ορεστιάδα)


5. Συγχώνευση των τριών Ραδιοφωνικών Σταθμών της Θεσσαλονίκης σε έναν ραδιοφωνικό σταθμό.
6. Σύμπραξη του Ρ/Σ «φιλία 106,3» με τον ?Αir 104.4 fm? του Δήμου Αθηναίων με στόχο την εκπομπή ολοκληρωμένου προγράμματος για τους ξενόγλωσσους κατοίκους και τους μετανάστες.
7. Αναβάθμιση του Ραδιοφώνου της «ΝΕΤ 105,8», με ενίσχυση του ενημερωτικού σκέλους του, συνεχή ροή ειδήσεων και έμφαση σε εκπομπές ενημέρωσης και διαλόγου.
8. Στο πλαίσιο του νέου επιχειρησιακού σχεδίου για τα Δημόσια ΜΜΕ θα εξετασθεί η δυνατότητα περαιτέρω συνεργειών των Περιφερειακών Ραδιοφωνικών Σταθμών με τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και τους Ο.Τ.Α..

Οι άμεσα συντελούμενες αλλαγές στο χώρο της Ελληνικής Ραδιοφωνίας συνοψίζονται στον ακόλουθο πίνακα:


Υφιστάμενη Κατάσταση  - Άμεσες αλλαγές
20 ραδιοφωνικοί πομποί στα μεσαία - Διατήρηση των 5
19 Περιφερειακοί Σταθμοί - Συγχώνευση σε 9 με ενιαία διοίκηση
3 Ραδιοφωνικοί Σταθμοί (Ρ/Σ) Θεσ/νίκης - Συγχώνευση σε 1
1 Ρ/Σ στα βραχέα - Διατηρείται
Ράδιο «φιλία 106,3» για τους μετανάστες με πολύγλωσσο πρόγραμμα Σύμπραξη με τον «Αir 104,4 fm» Δήμου Αθηναίων & ανάδειξή του στον κατεξοχήν Ραδιοφωνικό Σταθμό για τους ξενόγλωσσους κατοίκους και τους μετανάστες
5 Ρ/Σ Εθνικής Εμβέλειας: 1. «ΝΕΤ FM 105,8» 2. «ΔΕΥΤΕΡΟ Πρόγραμμα 103,7» 3. «ΤΡΙΤΟ Πρόγραμμα 90,9» 4. «ΚΟSΜΟS 93,6» 5. «ΕΡΑσπορ 101,8» Διατηρούνται οι Ρ/Σ στο σύνολό τους και προωθούνται: · η αναβάθμιση της «ΝΕΤ FM 105,8» · η ενίσχυση του «ΤΡΙΤΟΥ Προγράμματος 90,9» ως σταθμού που μπορεί να καλλιεργεί υψηλή μουσική παιδεία · η ενίσχυση του ράδιο «ΚΟSMOS 93,6» ως σταθμού που προσφέρει εναλλακτικές μορφές μουσικής επικοινωνίας με τη νεολαία και με τους διαφορετικούς εθνικούς πολιτισμούς · ο εμπλουτισμός του αθλητικού ραδιοφώνου «ΕΡΑσπορ 101,8» με εκπομπές που θα αφορούν και άλλα αθλήματα εκτός του ποδοσφαίρου


3. ΠΟΛΥΜΕΣΑ & ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «Ραδιοτηλεόραση»

Κομβικό ρόλο στο νέο ενημερωτικό και ψυχαγωγικό τοπίο, τόσο διεθνώς όσο και στην Ελλάδα, παίζουν τα πολυμέσα όπως και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media). Τα Δημόσια ΜΜΕ δεν μπορούν να απέχουν από αυτές τις εξελίξεις, πολλώ δε μάλλον όταν αυτές αφορούν ένα μεγάλο μέρος των πολιτών συμπεριλαμβανομένης κυρίως της νεολαίας. Με βάση αυτά τα δεδομένα, προχωρούμε στις εξής ενέργειες:

1. Δημιουργείται Γενική Διεύθυνση Πολυμέσων, με βάση την υφιστάμενη Διεύθυνση, ώστε να αξιοποιηθεί το σημαντικό εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, που διαθέτει η δημόσια ραδιοτηλεόραση.

2. Δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη της Ιστοσελίδας, με την παράλληλη ενσωμάτωση προγραμμάτων της ΕΡΤ και την ανάπτυξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (facebook, twitter κλπ). Η νέα ιστοσελίδα θα περιλαμβάνει:

· συνεχή ροή ειδήσεων σε θέματα πολιτικής, αθλητισμού, νεολαίας, ψυχαγωγίας και πολιτισμού από Έλληνες και ξένους ανταποκριτές,
· ενισχυμένο αθλητικό πρόγραμμα,
· συνεχή ροή περιφερειακών νέων και τοπικών ειδήσεων,
· διαδραστικές δραστηριότητες (π.χ. online συζήτηση με αθλητικογράφους, δημιουργία θεματικών ομάδων συζήτησης - fora).

3. Αναπτύσσεται σύγχρονη WEB TV με ειδικές παραγωγές, όπως:

· δελτία ειδήσεων σε ξένες γλώσσες με ελληνικό υποτιτλισμό τα οποία απευθύνονται σε ένα ευρύ κοινό μεταξύ των οποίων είναι οι ξένοι κάτοικοι της Ελλάδας, οι τουρίστες, οι Έλληνες του εξωτερικού αλλά και το διεθνές κοινό,
· εκπαιδευτικό υλικό και υλικό δια βίου μάθησης, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και το Υπουργείο Πολιτισμού, στοχεύοντας κυρίως στους Έλληνες της διασποράς,
· ορισμένες εκπομπές της ΕΤ1 μεταφέρονται στο WEB TV της ΕΡΤ,
· όλα οι Ρ/Σ εκπέμπουν και μέσω της ιστοσελίδας της ΕΡΤ (web radio).

4. Ενισχύεται το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ και καθίσταται προσπελάσιμο από όλους τους πολίτες.

5. Το «ψηφιακό μπουκέτο» της ΕΡΤ εμπλουτίζεται με επιπλέον ξένα δημόσια τηλεοπτικά δίκτυα.

Σε ό,τι αφορά στο περιοδικό «Ραδιοτηλεόραση» προχωρούμε:

1. Σε διακοπή της έκδοσης του περιοδικού «Ραδιοτηλεόραση», δεδομένων των νεότερων εξελίξεων, οι οποίες ευνοούν διαδικτυακούς τρόπους επικοινωνίας και πληροφόρησης. Γι’ αυτό το λόγο στρέφουμε την προσοχή μας προς την ανάπτυξη λύσεων που αφορούν τη χρήση των πολυμέσων.
2. Όσον αφορά στο ένθετο υλικό του περιοδικού, αυτό θα συνεχίσει να είναι διαθέσιμο δωρεάν μέσα από την ιστοσελίδα της ΕΡΤ. Αν πάλι υπάρχει ζήτηση για συγκεκριμένες παλαιότερες εκπομπές, αυτές οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να τις ζητήσουν από το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ έναντι ανάλογης αμοιβής.
3. Οι εργαζόμενοι της «Ραδιοτηλεόρασης» παραμένουν στο ανθρώπινο δυναμικό της ΕΡΤ Α.Ε. με έμφαση στην αξιοποίησή τους στον τομέα των Πολυμέσων.

4. ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ

Στο πλαίσιο εξορθολογισμού των Νομικών Προσώπων που υπάγονται στην Γενική Γραμματεία Μέσων Ενημέρωσης καταργούνται το Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο (Ε.Ο.Α.) και το Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Μέσων (Ι.Ο.Μ.), οι λειτουργίες των οποίων λόγω συνάφειας αντικειμένου ενσωματώνονται στη Διεύθυνση Μουσείου - Αρχείου της ΕΡΤ Α.Ε.

Το εκτιμώμενο άμεσο ετήσιο όφελος ξεπερνά τα 1,2 εκατ. € το οποίο εξοικονομείται από τις παρακάτω ενέργειες:
? τη λύση της μίσθωσης του κτιρίου, όπου στεγάζεται το αρχείο, κόστους ετησίως 552.000€
? τη λύση της σύμβασης για τη φύλαξη του κτιρίου, κόστους ετησίως 95.202€
? τη λύση συμβάσεων που αφορούν στην απασχόληση 3 δικηγόρων έναντι 150.000€
? τη λύση συμβάσεων 3 τεχνικών Συμβούλων με κόστος 233.000€
? την κατάργηση των Διοικητικών Συμβουλίων των δύο Οργανισμών, καθώς και των θέσεων Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου, από τις οποίες θα προκύψει ετήσια εξοικονόμηση 156.000€ περίπου.

Σημαντικό θα είναι το όφελος λόγω των οικονομιών κλίμακος που επιτυγχάνονται μέσα από τη συγκέντρωση της άσκησης παρόμοιας φύσης δραστηριοτήτων από έναν και μόνο φορέα. Επιπλέον όφελος θα προκύψει από την ψηφιοποίηση υλικού από την ίδια την ΕΡΤ - Α.Ε.. 600 ώρες ψηφιοποίησης αρχειακού υλικού κόστισαν στο Ε.Ο.Α., μετά από ανάθεση σε τρίτους, 750.000€. Η επεξεργασία του αρχείου από την ΕΡΤ - Α.Ε. θα μειώσει το κόστος ψηφιοποίησης κατά 70% περίπου.

Διασφαλίζονται οι δράσεις των Ι.Ο.Μ. - Ε.Ο.Α. με πολύ μικρότερο κόστος, ενώ το προσωπικό των Φορέων πρόκειται να αξιοποιηθεί κατόπιν διαδικασιών αξιολόγησης του ΑΣΕΠ και με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, όπως αυτά θα διαμορφωθούν από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.


5. ΣΥΜΠΡΑΞΕΙΣ

Δημιουργείται ένα ευρύτερο πλαίσιο συμπράξεων με στόχο αφενός τον οικονομικό εξορθολογισμό κι αφετέρου την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών στους πολίτες.

1. Σύμπραξη με το Δήμο Αθηναίων για το Ράδιο «φιλία 106,3» με στόχο την εκπομπή ολοκληρωμένου προγράμματος για τους ξενόγλωσσους πολίτες και τους μετανάστες. Πιο συγκεκριμένα: Το ράδιο Φιλία, το ραδιόφωνο που απευθύνεται στους μετανάστες, αλλά και στους χιλιάδες αλλοδαπούς γενικά που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα, προχωρά σε προγραμματική συμφωνία με τον ξενόγλωσσο ραδιοσταθμό του Δήμου Αθηναίων Αir 104,4. Σκοπός αυτής της προγραμματικής συμφωνίας είναι η κοινή κάλυψη των ενδιαφερόντων των ξενόγλωσσων ακροατών με θέματα που άπτονται της άμεσης επικαιρότητας σε θέματα πολιτικά, πολιτιστικά, με θέματα που αφορούν ειδήσεις από τη χώρα τους, αλλά και παροχής πρακτικών συμβουλών προς αυτούς. Περισσότερες λεπτομέρειες για τους τρόπους πρακτικής υλοποίησης της συμφωνίας θα ανακοινωθούν σύντομα.
2. Σύμπραξη με την ΕΙΤΗΣΕΕ για την καλύτερη λειτουργία του Σταθμού Πρίσμα+. Το ψηφιακό Πρόγραμμα για τα άτομα με αναπηρία του σταθμού Πρίσμα+ διατηρείται και αναβαθμίζεται Στο πλαίσιο αυτής της επιλογής, προχωρούμε σε προγραμματική συμφωνία με την ΕΙ.ΤΗ.Σ.Σ.Ε ( Ένωση Ιδιωτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας). Η συμφωνία με την Ένωση αφορά την υποστήριξη της πρωτοβουλίας μας για μετάδοση ορισμένων εκπομπών τους από τον σταθμό, αφού με την κατάλληλη επεξεργασία προσαρμοσθούν από την ΕΡΤ για άτομα με αναπηρία. Η υποστήριξη της ΕΙΤΗΣΕΕ θα έχει ως αποτέλεσμα οι συμπολίτες μας με αναπηρία να μπορούν να παρακολουθούν προγράμματα διαφορετικών καναλιών και όχι μόνο πλέον της Δημόσιας Τηλεόρασης.
3. Στα πλαίσια της αναδιοργάνωσης των περιφερειακών ραδιοφωνικών σταθμών θα εξετάσουμε την δυνατότητα ανάπτυξης πλέγματος συμπράξεων με ιδιωτικούς περιφερειακούς ραδιοφωνικούς σταθμούς.


6. ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ

Στο επενδυτικό Πρόγραμμα της ΕΡΤ - Α.Ε. για τα έτη 2011 - 2014 συνολικού ποσού 48 εκατ. €, τα 38 περίπου εκατ. € αφορούν σε ψηφιακές επενδύσεις όπως οι ψηφιακές κεραίες, η μετάβαση σε high definition και η ανανέωση του υφιστάμενου εξοπλισμού.

7. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΕΡΤ - Α.Ε.

Προχωρούμε άμεσα στη λεπτομερή και αναλυτική καταγραφή και εκτίμηση της αξίας της ακίνητης περιουσίας της ΕΡΤ - Α.Ε.. Είναι σαφές πως δεν είναι δυνατή η αξιοποίηση όλων των κτιρίων, στο βαθμό που σε αρκετά απ’ αυτά στεγάζονται κεραίες, στούντιο και περιφερειακοί σταθμοί. Λαμβάνοντας αυτά υπόψη είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε ήδη ότι:

1. Θα διατεθεί άμεσα προς αξιοποίηση των αναγκών του ελληνικού δημοσίου, σε συνεννόηση με το Υπουργείο Οικονομικών, έκταση 700 στρεμμάτων στην κοινότητα Περαίας στη Θεσσαλονίκη, η οποία βρίσκεται υπό ένταξη στο σχέδιο πόλης. Η αξία της, κατ’ εκτίμηση της Διοίκησης, υπολογίζεται στα 300 εκατ. ευρώ περίπου.

2. Επίσης τον Σεπτέμβριο ξεκινά η απεγκατάσταση συγκεκριμένων τμημάτων της ΕΡΤ στην Κατεχάκη, με παράλληλη μεταφορά των εργαζομένων στο κτίριο της Αγίας Παρασκευής. Έτσι από την Κατεχάκη θα απελευθερωθούν συνολικά 2.200 τ.μ., στα οποία στεγάζονται περίπου 290 άτομα. Σε αυτή θα παραμείνουν: α) Τα 3 studios καθημερινής παραγωγής εκπομπών (ζωντανών - video) με το προσωπικό λειτουργίας τους και β) Τα Van (κέντρο διακίνησης κινητών μονάδων).

Τα κτίρια θα δοθούν για μεταφορά δραστηριοτήτων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.

3. Θα υπάρξει μελέτη αξιοποίησης της λοιπής ακίνητης περιουσίας.


8. ΑΠΟΔΟΣΗ ΦΟΡΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ - Α.Ε. ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ

Η ΕΡΤ - Α.Ε. εμφανίζει λογιστικό έλλειμμα. Η οικονομική εξυγίανση της ΕΡΤ Α.Ε. είναι εφικτή μέσω της μείωσης του μετοχικού κεφαλαίου - ύψους 285 εκατ. € - κατά το ποσό των υπολειπόμενων ζημιών των 60 εκατ. €. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τα έσοδα της ΕΡΤ Α.Ε. από το έτος 2012 να είναι πλήρως φορολογήσιμα καθώς, λογιστικά θα υπολογίζονται ως κέρδη.

Με βάση τα προαναφερθέντα, πέραν των εισφορών των εργαζομένων, η ΕΡΤ - Α.Ε. θα αποδίδει πλέον φόρους στο Ελληνικό Δημόσιο.

Γ. ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΤΗΣ ΕΡΤ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ

Με βάση το νέο Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΕΡΤ- Α.Ε. θα γίνει αντικειμενική και στηριγμένη σε συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγηση του προσωπικού. Το ανθρώπινο δυναμικό θα αντιστοιχηθεί στις πραγματικές ανάγκες και τη νέα διάρθρωση της ΕΡΤ - Α.Ε.

Η μέτρηση της απόδοσης αποτελεί ένα εργαλείο, το οποίο όλο και περισσότερο καθίσταται αναγκαίο στις αναπτυγμένες χώρες. Δεν υπάρχει τομέας της Δημόσιας Διοίκησης του οποίου η εργασία, η παραγωγικότητα και η ποιοτική απόδοση να μην μπορούν να αξιολογηθούν.

Το προσωπικό της ΕΡΤ θα αξιολογηθεί βάσει αντικειμενικών, διαφανών και αξιόπιστων διαδικασιών.

Δ. ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΠΟΡΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΕΡΤ - Α.Ε.

? Από την άμεση έναρξη δικτύωσης του κεντρικού ραδιοσταθμού της ΕΡΤ με τους Περιφερειακούς Σταθμούς μέσω δορυφόρου αντί των γραμμών του ΟΤΕ, θα προκύψει ετήσιο όφελος 150.000€.
? Ο εξορθολογισμός στη συνολική λειτουργία της ραδιοφωνίας περιλαμβάνει τον περιορισμό των εκπομπών στα μεσαία και στα βραχέα. Οι παραπάνω ενέργειες θα οδηγήσουν σε εξοικονόμηση 1,145 εκατ. € χωρίς να επηρεαστεί η ποιότητα των εκπομπών.
? Από τη συγχώνευση της ΕΤ1 θα προκύψει ενεργειακό όφελος 1 εκατ. € περίπου.
? Το ετήσιο κόστος ενοικίασης κυκλωμάτων του ΟΤΕ για τη μεταφορά σήματος/δεδομένων θα μειωθεί κατά 0,8 εκατ. € περίπου.
? Πρόσθετες εξοικονομήσεις θα προκύψουν από την επανεξέταση των συνδρομών στα ειδησεογραφικά πρακτορεία του εξωτερικού. Το ετήσιο όφελος υπολογίζεται στις 350.000€.
? Η διακοπή έκδοσης του περιοδικού «Ραδιοτηλεόραση» θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση 1 εκατ. € λαμβάνοντας υπόψη ότι το 2010 το περιοδικό παρουσίασε ζημιές 200.000€, ενώ οι δαπάνες μισθοδοσίας των 28 εργαζομένων στο περιοδικό ανέρχονται στις 800.000€. Αν και για το 2011 αναμένεται βελτίωση των εσόδων το κόστος μισθοδοσίας ωστόσο, εξακολουθεί να καθιστά τη λειτουργία του περιοδικού ζημιογόνα.
? Με δεδομένο ότι οι πρόσθετες αμοιβές προσωπικού δεν δύναται να ξεπερνούν το 10% του κόστους μισθοδοσίας, αναμένεται ήδη από το 2011 ετήσια εξοικονόμηση 2,1 εκατ. €.
? Με την ορθολογική διαχείριση των δαπανών για ταξίδια στο εσωτερικό και το εξωτερικό (αγορά φθηνών εισιτηρίων και εξεύρεση οικονομικών ξενοδοχείων, μείωση αριθμού ατόμων ανά αποστολή, ένταξη της ΕΡΤ στους κανόνες του Δημοσίου) θα επιτευχθεί εξοικονόμηση 0,3 εκατ. € από το 2011 και 0,5 εκατ. € ετησίως από το 2012 κι έπειτα.
? Η αυστηρή αξιολόγηση όλων των δαπανών μέσω τρίτων θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση 1 εκατ. €. ετησίως, από το 2012.
? Η σταδιακή μείωση των εργαζομένων στην ΕΡΤ - Α.Ε. θα οδηγήσει σε σημαντική μείωση του συνολικού κόστους λειτουργίας.
Το συνολικό εκτιμώμενο όφελος από τις ανωτέρω παρεμβάσεις ανέρχεται σε 8,3 εκατ. €, το 2012. Το ποσό αυτό δεν περιλαμβάνει τις εξοικονομήσεις από την ένταξη των προγραμμάτων της ΕΤ1 και του ΣΙΝΕ/ΣΠΟΡΤ στη ΝΕΤ και την ΕΤ3.


Κέρδος