"Διατηρητέες" κόντρες στη σκιά της Ακρόπολης

ΤΟ ΚΤΙΡΙΟ ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΔΟΥ Δ. ΑΡΕΟΠΑΓΙΤΟΥ ΕΜΠΟΔΙΖΕΙ ΤΗ ΘΕΑ ΑΠΠΟ ΤΟ ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΒΙΚΥ ΣΑΝΤΟΡΙΝΑΙΟΥ
vksan@kerdos.gr

Αντιδράσεις στον τεχνικό κόσμο της χώρας έχει προκαλέσει η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου να προχωρήσει ο αποχαρακτηρισμός και η κατεδάφιση του διατηρητέου κτιρίου επί της οδού Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17, επειδή βρίσκεται μπροστά στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης και εμποδίζει τη θέα προς τον Ιερό Βράχο.
Μηχανικοί και αρχιτέκτονες διαφωνούν, χαρακτηρίζοντας την απόφαση ως «έγκλημα κατά της πολιτιστικής μας κληρονομιάς» και «προσβολή των παλαιότερων αρχιτεκτόνων και την ιστορική μνήμη της πόλης, που ήδη υφίσταται τα πλήγματα δεκαετιών». Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος εκφράζει την πλήρη αντίθεσή του, αλλά ο πρώην υπουργός Πολιτισμού κ. Γ. Βουλγαράκης υπέγραψε, πριν από τις εκλογές, την «έγκριση της ολικής και διηνεκούς άρσης προστασίας του χαρακτηρισμένου ως μνημείου ακινήτου».
Σύμφωνα με το ΤΕΕ, η επίκληση των εισηγητών της απόφασης ότι το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης απαιτεί την απελευθέρωση της θέας προς τον Ιερό Βράχο είναι «καθυστερημένη και ανακριβής, γιατί η διατήρηση και του συγκεκριμένου κτιρίου και των όμορών του αποτελούσε όρο και προϋπόθεση του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, που ουδέποτε αμφισβητήθηκε».
Αλλά και η Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Περιβάλλοντος και Πολιτιστικής Κληρονομιάς υποστηρίζει ότι η απόφαση «έρχεται να προστεθεί σε μία σωρεία ενεργειών, οι οποίες τα τελευταία χρόνια καταστρέφουν σταθερά τον νεότερο αρχιτεκτονικό πλούτο της πόλης μας, που έχει λιγοστέψει επικίνδυνα» και προσθέτει ότι η άρση προστασίας του κηρυγμένου μνημείου «αποτελεί επικίνδυνο προηγούμενο για την περίπτωση άλλων μνημείων, θα στερήσει την πόλη από ένα σπουδαίο κτίριο, θα απαξιώσει ένα μοναδικό πεζόδρομο της Αθήνας και θα διαταράξει την ανθρώπινη κλίμακα της περιοχής που περιβάλλει τα μνημεία της Ακροπόλεως».
Αναφέρει ακόμη ότι πρόκειται μόνο για τη θέα από την καφετέρια, διότι ο άνω όροφος του Μουσείου με τα σημαντικά του εκθέματα έχει ήδη τελείως απρόσκοπτη θέα και τονίζει ότι το Μουσείο οφείλει να ενταχθεί στον υπάρχοντα πολεοδομικό ιστό της πόλης και όχι να εκδιώξει τις καλύτερες στιγμές της αθηναϊκής αρχιτεκτονικής.
Το θέμα πρόκειται να συζητηθεί σε ειδική συζήτηση του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Αθηναίων, όπως αποφασίστηκε ύστερα από αίτημα του συνδυασμού «Ανοιχτή Πόλη», που ζήτησε την παρέμβαση του δήμου για να σωθεί το κτίριο. Με το σκεπτικό ότι δεν είναι ομόφωνες οι απόψεις ούτε των περιοίκων ούτε των επιστημόνων αρχιτεκτόνων, ο δήμαρχος κ. Ν. Κακλαμάνης πρότεινε σε προσεχή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου να κληθούν οι εκπρόσωποι όλων των πλευρών, καθώς και του υπουργείου Πολιτισμού, πρόταση που έγινε αποδεκτή.

Από το 1930
Το συγκεκριμένο κτίριο, έργο του Βορειοηπειρώτη αρχιτέκτονα, ακαδημαϊκού και δωρητή Βασίλη Κουρεμένου, που κτίστηκε το 1930, είναι μία από τις ωραιότερες πολυκατοικίες της Αθήνας, από τα πιο αξιόλογα δείγματα της Art-Deco στην ελληνική πρωτεύουσα, που έτσι κι αλλιώς δεν διαθέτει ένα πλούσιο αρχιτεκτονικό υλικό του ρυθμού αυτού. Η μονόφυλλη μνημειακή θύρα της εισόδου πλαισιώνεται από δύο ανάγλυφες μαρμάρινες παραστάσεις γυναικείων μορφών, σύγχρονες «καρυάτιδες» ντυμένες με την παραδοσιακή φορεσιά του Πωγωνίου της Ηπείρου. Η όψη της κοσμείται από ορθομαρμαρώσεις από κόκκινο και γκρίζο μάρμαρο με λευκά πλαίσια, ενώ στο ύψος του τέταρτου ορόφου είναι τοποθετημένες δύο ψηφιδωτές παραστάσεις που απεικονίζουν η μία τον Θησέα στην πλώρη του καραβιού του και η άλλη τον Οιδίποδα και τη Σφίγγα. Πρόκειται για ένα κτίριο που κοσμεί τον περιβάλλοντα ιστορικό χώρο της Αθήνας, το οποίο αναδείχθηκε με τα έργα πεζοδρόμησης και διαμόρφωσης που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια.


Κέρδος   25/9/2007