• TwitterFacebookRss feed

Φθινοπωρινή συμφωνία Κομισιόν - Ελλάδας

Κάτω από το 3% του ΑΕΠ, συμβαδίζοντας με τις εκτιμήσεις της κυβέρνησης, βλέπει η Κομισιόν στις φθινοπωρινές εκτιμήσεις της το δημοσιονομικό έλλειμμα της Ελλάδας φέτος και του χρόνου, και συγκεκριμένα στο 2,6% και για τα δύο χρόνια, ενώ για το 2008 αναμένει περαιτέρω μείωση του στο 2,4%. Οι προβλέψεις αυτές οδηγούν στο βέβαιο συμπέρασμα ότι η χώρα θα τεθεί το Μάϊο εκτός της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος. Παράλληλα, σύμφωνα με τις ίδιες προβλέψεις, η οικονομική ανάπτυξη στην Ελλάδα θα παραμείνει ισχυρή στο 3,8% φέτος ιαι θα χάσει οριακά από τη δυναμικότητά της τόσο το 2007 όσο και το 2008 και θα διαμορφωθεί στο 3,7%. Είναι χαρακτηριστικό ότι για πρώτη φορά από τότε που είχε βάλει την ελληνική οικονομία υπό επιτήρηση η Κομισιόν προβαίνει σε θετικά σχόλια ενώ ο τίτλος της έκθεσης που αφορά στη χώρα μας είναι «Οι επενδύσεις επιστρέφουν πάλι».

Σύμφωνα, επίσης, με τις προβλέψεις της Επιτροπής, το δημόσιο χρέος της Ελλάδας αναμένεται να κλείσει στο 104,8% του ΑΕΠ το 2006 για να μειωθεί στο 101% το 2007 και το 96,4% το 2008. Tο δημόσιο χρέος της Ελλάδας ήταν 109,1% την περίοδο 1992-2002, 107,8% το 2003, 108,5% το 2004 και 107,5% το 2005.

Η Επιτροπή προβλέπει ακόμη ότι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα θα παραμείνει στο 3,3% το 2006, το 2007 και το 2008, ενώ η ανεργία θα φτάσει το 9,3% το 2006 για να μειωθεί στο 8,9% το 2007 και το 8,6% το 2008.Αναλυτικότερα αναφέρονται τα ακόλουθα στην έκθεση με τίτλο:

«Οι επενδύσεις επιστρέφουν πάλι»

Σε ότι αφορά ειδικότερα την πορεία των δημοσίων οικονομικών της Ελλάδας, η Επιτροπή αναφέρει ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα του 2005 αναθεωρήθηκε πρόσφατα προς τα πάνω, στο 5,2% του ΑΕΠ. Για το 2006, όμως, οι εκτιμήσεις της είναι σύμφωνες με αυτές των ελληνικών αρχών και φέρουν το δημοσιονομικό έλλειμμα να σημειώνει εξαιρετικά σημαντική πτώση, αφού προβλέπεται να είναι ελαφρώς πάνω από το 2,5% του ΑΕΠ. Επίσης, επισημαίνεται ότι με το έλλειμμα αυτό η Ελλάδα συμμορφώνεται με τη σύσταση του Συμβουλίου( άρθρο 104 παρ. 9 της Συνθήκης) σημειώνοντας ότι τα μέτρα προσωρινού χαρακτήρα για τη μείωση του ελλείμματος αναλογούν στο 0,4% του ΑΕΠ.

Σε ότι αφορά το 2007, η Επιτροπή επισημαίνει ότι το σχέδιο προϋπολογισμού του επόμενου χρόνου προβλέπει δημοσιονομικό έλλειμμα 2,4% του ΑΕΠ και υπογραμμίζει πως δεν περιλαμβάνονται μέτρα προσωρινού χαρακτήρα.

Αναλυτικότερα το σύνολο των κρατικών εσόδων αναμένεται να αυξηθεί πάνω από 0,25% του ΑΕΠ, κυρίως μέσα από τα έσοδα υψηλότερων έμμεσων φόρων και κοινωνικών εισφορών. Οι συνολικές δαπάνες αναμένεται να μειωθούν κατά 0,25% του ΑΕΠ, κυρίως λόγω των μειωμένων δαπανών που σχετίζονται με τα επιτόκια. Λαμβάνοντας υπόψη ένα λιγότερο ευνοϊκό σενάριο σε ότι αφορά την ανάπτυξη και μια πιο προσεκτική αξιολόγηση των δαπανών, οι υπηρεσίες της Επιτροπής εκτιμούν ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα θα είναι 2,6% το 2007, αλλά και ότι το διαρθρωτικό ισοζύγιο θα βελτιωθεί κατά 0,5% του ΑΕΠ.

Σε ότι αφορά το 2008, η Επιτροπή σημειώνει ότι με βάση την υπόθεση πως δεν θα υπάρξει αλλαγή της οικονομικής πολιτικής (σ.σ. δηλ ότι η οικονομική πολιτική θα είναι στο πνεύμα του προϋπολογισμού για το 2006) το δημοσιονομικό έλλειμμα θα είναι επίσης κάτω από 2,5% του ΑΕΠ. Για το δημόσιο χρέος η Επιτροπή εκτιμά ότι το 2008 θα μειωθεί κάτω από το 100% του ΑΕΠ, ενώ το 2005 είχε υπερβεί το 107% του ΑΕΠ.

Οι προοπτικές για το 2007 και 2008

Σε ότι αφορά τις προοπτικές για το 2007 και το 2008 η Επιτροπή εκτιμά ότι τα επόμενα δύο χρόνια θα υπάρξει οριακή επιβράδυνση των ρυθμών ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και πως θα πρέπει να αναμένονται κάποιες αλλαγές στις συνιστώσες της οικονομικής ανάπτυξης. Σύμφωνα με την Επιτροπή, η οικονομική δραστηριότητα στην Ελλάδα θα καθοδηγείται σχεδόν αποκλειστικά από τη ζήτηση. Αναφέρεται επίσης ότι οι προσδοκώμενες αυξήσεις στα επιτόκια σε συνδυασμό με τη συγκρατημένη αύξηση των μισθών αναμένεται να οδηγήσουν σε περαιτέρω επιβράδυνση της αύξησης της ιδιωτικής κατανάλωσης, η οποία θα παραμείνει όμως πάνω από το 3% σε ετήσια βάση μέχρι το 2008. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Επιτροπής, η δημόσια κατανάλωση αναμένεται να περιοριστεί σε «ιστορικά επίπεδα», ανάλογη με την ανάπτυξη του ΑΕΠ, ενώ οι δημόσιες επενδύσεις αναμένεται πως θα αυξάνονται με υψηλούς ρυθμούς, ανάλογους με τους φετινούς.

Στην έκθεση της Επιτροπής αναφέρεται ακόμη ότι οι δαπάνες στον τομέα των κατασκευών θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται με ικανοποιητικούς ρυθμούς παρά το γεγονός ότι η δεύτερη δέσμη της φορολογικής μεταρρύθμισης στην κατοικία αναμένεται πως θα έχει λιγότερο θετική επίπτωση στις κατασκευές από ό,τι το 2006. Γεγονός που αναμένεται να οδηγήσει σε συγκράτηση της ανάπτυξης της αγοράς κατοικίας, σύμφωνα με την Επιτροπή.

Η Επιτροπή θεωρεί επίσης ότι οι δημόσιες επενδύσεις θα σημειώσουν άνοδο και ότι η εσωτερική ζήτηση θα είναι 4% μέχρι το 2008. Στο εξωτερικό πεδίο, οι εισαγωγές αναμένεται να κυμανθούν στα ίδια επίπεδα με την εσωτερική ζήτηση, ενώ η αύξηση του κόστους εργασίας αναμένεται να επιβαρύνει την ανταγωνιστικότητα και να περιορίσει οριακά τις εξαγωγές αγαθών. Η Επιτροπή εκτιμά παράλληλα ότι οι εξαγωγές υπηρεσιών αναμένεται πως θα κυμανθούν στα επίπεδα προηγούμενων ετών. Το γεγονός αυτό, όπως εκτιμά η Επιτροπή, σε συνδυασμό με μια πιο συγκρατημένη αύξηση των εισαγωγών αναμένεται να έχει λιγότερο αρνητικές επιπτώσεις στον εξωτερικό παράγοντα της αύξησης του ΑΕΠ το 2007 και το 2008.

Η πορεία των μακροοικονομικών μεγεθών το 2006

Η Επιτροπή αναφέρει ότι το πρώτο και το δεύτερο τρίμηνο του 2006 η οικονομική ανάπτυξη αυξήθηκε πάνω από 4% σε ετήσια βάση. Ωστόσο, μολονότι η εγχώρια ζήτηση αναμένεται να παραμείνει ισχυρή και το δεύτερο εξάμηνο του έτους, στηρίζεται περισσότερο στην αύξηση των εισαγωγών, με αποτέλεσμα να είναι αρνητική η συνεισφορά του εξωτερικού παράγοντα στο ΑΕΠ. Επίσης, η Επιτροπή εκτιμά ότι το 2006 η οικονομική ανάπτυξη στην Ελλάδα θα διαμορφωθεί στο 3,8% του ΑΕΠ, δηλαδή αρκετά υψηλότερη σε σχέση με την ανάπτυξη της ευρωζώνης.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, η επενδυτική δραστηριότητα στην Ελλάδα βρίσκεται σε χαμηλότερο επίπεδο από την εγχώρια ζήτηση. Παράλληλα, η Επιτροπή επισημαίνει ότι η ιδιωτική κατανάλωση στην Ελλάδα μειώνεται, ενώ η δημόσια κατανάλωση συμβάλει μόνον οριακά στην ανάπτυξη, αντανακλώντας τις προσπάθειες της Ελλάδας για δημοσιονομική σταθεροποίηση.

Εξάλλου, η Επιτροπή παρατηρεί ότι παρά την οικονομική περιστολή η οποία αναχαιτίζει τις δημόσιες επενδύσεις σε πραγματικούς όρους, οι δαπάνες στις κατασκευές, συμπεριλαμβανομένης της στέγασης, οδηγούν τη συνολική επενδυτική ανάπτυξη πάνω από το 6%.

Σε γενικές γραμμές, η Επιτροπή παρατηρεί πως η εγχώρια ζήτηση στην Ελλάδα θα συμβάλλει στην αύξηση της ανάπτυξης πάνω από 4 εκατοστιαίες μονάδες. Παράλληλα, λόγω της ανάπτυξης του τουριστικού τομέα, η Επιτροπή σημειώνει πως οι εξαγωγές θα συνεχίσουν να αυξάνονται κατά 6,5% και άνω, ενώ οι εισαγωγές θα αυξηθούν σε σχέση με την περσινή περιστολή τους.

Εξελίξεις στην Αγορά Εργασίας, κόστους και τιμών

Σε ό,τι αφορά την απασχόληση η Επιτροπή εκτιμά πως θα αυξηθεί κατά 1,25%, σε σχέση με το 2005.

Παράλληλα, σε ό,τι αφορά τις τιμές, η Επιτροπή προβλέπει ότι ο ετήσιος εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή θα ανέλθει στο 3,25%, αρκετά κάτω από την αύξηση των μισθών που κυμαίνεται γύρω στο 6%. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την αύξηση της παραγωγικότητας στην Ελλάδα κατά 2%, ωθεί το κόστος εργασίας ανά μονάδα πάνω από τα επίπεδα της ευρωζώνης, αναφέρει η Επιτροπή.

Λόγω της ισχυρής οικονομικής δραστηριότητας που παρατηρείται στην Ελλάδα, η Επιτροπή εκτιμά ότι η απασχόληση θα συνεχίσει να αυξάνεται πάνω από 1,25% ετησίως, ως το 2008. Παράλληλα, ο δείκτης ανεργίας προβλέπεται να πέσει το 2007, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, κάτω από το 9%.

Σε ό,τι αφορά τους μισθούς στην Ελλάδα, η Επιτροπή εκτιμά ότι θα συνεχίσουν να αυξάνοντα, αλλά λιγότερο σε σχέση με πέρυσι. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη μικρότερη αύξηση του κόστους εργασίας ανά μονάδα, όμως θα επιδεινώσει την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας, ιδίως στον τομέα των αγαθών. Εξάλλου, η Επιτροπή προβλέπει ότι ο πληθωρισμός θα παραμείνει συγκρατημένος το 2007 και το 2008, λόγω του χαμηλού κόστους εργασίας ανά μονάδα και της σχετικά συγκρατημένης ανόδου των τιμών του πετρελαίου.











Κέρδος