• TwitterFacebookRss feed

To προφίλ του σύγχρονου άνεργου στελέχους


*Τα μεγαλύτερα θύματα της ανεργίας είναι άνδρες-στελέχη μεταξύ 38-41 ετών που διατηρούσαν υψηλόβαθμες και μεσαίες θέσεις

 
* Το 65% των στελεχών του δείγματος είναι στην ανεργία το τελευταίο 6μηνο, μόνο το 35% εργάζεται στην παρούσα φάση

* Από καμία έως 2 συνεντεύξεις κατάφερε να κλείσει το 72% των ανέργων, ενώ μόνο το 9% των ανέργων κατάφερε να συμμετάσχει σε περισσότερες από 6 συνεντεύξεις


* Το 54% που έχει απολυθεί πιστεύει ότι δεν βρίσκει δουλειά γιατί δεν υπάρχουν αρκετές νέες θέσεις στην αγορά που να ταιριάζουν με τα προσόντα και την εμπειρία του


*Σχεδόν τα μισά στελέχη (42%) χρησιμοποιούν ακόμη στις μέρες μας παραδοσιακούς τρόπους αναζήτησης εργασίας, όπως είναι οι συστάσεις, θεωρώντας ότι είναι τα πιο σωστά εργαλεία και αγνοώντας το έντονο ανταγωνιστικό περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί στην αγορά


* Το 87% των συμμετεχόντων, που έχει χάσει τη δουλειά του, δεν έχει παρακολουθήσει κάποιο πρόγραμμα διαχείρισης καριέρας τον τελευταίο χρόνο


* Ανικανοποίητο από τις παροχές που προσφέρει για τους ανέργους η ελληνική αγορά εργασίας δηλώνει το 78% των στελεχών, επισημαίνοντας ότι δεν έχει βρει υποστήριξη από ιδιωτικά γραφεία συμβούλων που προσφέρουν εξατομικευμένες υπηρεσίες


Εργαζόταν ως υψηλόβαθμο ή μεσαίο σε μεγάλη ελληνική ή πολυεθνική εταιρία, είναι άνδρας, χωρίς δουλειά τους τελευταίους έξι μήνες, και έχει ηλικία από 38-41 ετών. Πρόκειται για το προφίλ του σύγχρονου ανέργου, που προκύπτει από το δεύτερο μέρος της έρευνας της Εταιρίας Επιλογής Στελεχών People for Business με θέμα "Αναζήτηση εργασίας, εν μέσω ύφεσης- Τι λάθος κάνουν τα στελέχη και παραμένουν εκτός αγοράς", που πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα από 15 Δεκεμβρίου 2011 έως 25 Ιανουαρίου 2012 σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 750 υψηλόβαθμων στελεχών. Στόχος της έρευνας, ήταν να διερευνηθούν ο τρόπος αναζήτησης εργασίας εν μέσω ύφεσης και η διαχείρισης της κρίσης, από τα έμπειρα στελέχη της αγοράς.
Το 65% των στελεχών που συμμετείχε στην έρευνα βρίσκεται στην ανεργία τουλάχιστον τους τελευταίους έξι μήνες, ενώ μόνο το 35% έχει διατηρήσει τη δουλειά του μέχρι τώρα, σύμφωνα με την έρευνα της PfB. Ειδικότερα, όσον αφορά στους ανέργους το 15% έχει χάσει τη δουλειά του τους τελευταίους 6 μήνες, το 22% τον τελευταίο χρόνο, ενώ το 28% βρίσκεται εκτός αγοράς εργασίας για περισσότερο από ένα χρόνο.
Όμως και το 35% που εργάζεται σήμερα νοιώθει την αβεβαιότητα που επικρατεί στην ελληνική αγορά εργασία. Παρόλο που έχουν δουλειά βιώνουν την ανασφάλεια της απόλυσης, πράγμα που σημαίνει ότι παρακολουθούν την κινητικότητα στην αγορά εργασίας εξετάζοντας νέες επαγγελματικές προτάσεις.

"Τον τελευταίο χρόνο στα μεγάλα "θύματα" της κρίσης ανήκουν υψηλόβαθμα και μεσαία στελέχη- κυρίως άνδρες-,που ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα μεταξύ 38 και 41 ετών, έχουν χάσει τη δουλειά τους το τελευταίο εξάμηνο ή τον τελευταίο χρόνο και δυσκολεύονται να ξαναενταχθούν στην αγορά εργασίας έτσι όπως διαμορφώνεται και να βρουν κάποια αντίστοιχη με την προϋπηρεσία τους θέση" δηλώνει η κ. Ρεβέκκα Πιτσίκα Γενική Διευθύντρια της People for Business.

Εμμένουν στον παραδοσιακό τρόπο αναζήτησης εργασίας

Από την έρευνα προκύπτει ότι παρόλο που η αγορά εργασίας έχει αλλάξει ριζικά το τελευταίο διάστημα τα στελέχη που έχουν χάσει τη δουλειά τους παραμένουν εγκλωβισμένα στους παραδοσιακούς τρόπους αναζήτησης εργασίας. Έτσι η πρώτη κίνηση για το 56% των συμμετεχόντων, όταν ψάχνει για δουλειά είναι να στείλει το βιογραφικό του στις αγγελίες που βρήκε μόνο του στο διαδίκτυο, χωρίς να συμβουλευτεί κάποια εταιρία επιλογής στελεχών. Η δεύτερη κίνηση για το 42% των στελεχών είναι να αναζητήσει εργασία μέσω συστάσεων, όπως έκανε στο παρελθόν. Ενώ, μόνο ως τρίτη κίνηση το 40% των στελεχών επιλέγει να απευθυνθεί σε εταιρίες συμβούλων.

Ο παραδοσιακός τρόπος αναζήτησης δουλειάς που επιλέγει το μεγαλύτερο ποσοστό των ανέργων είναι αναμενόμενο να μην τους εξασφαλίζει τη συμμετοχή τους σε ικανοποιητικό αριθμό επαγγελματικών συνεντεύξεων, το τελευταίο εξάμηνολ. Χαρακτηριστικά, προκύπτει ότι το 31% των ανέργων δεν κατάφερε να κλείσει ούτε μία συνέντευξη, το 41% συμμετείχε μόνο σε 2 και το 17% από 3-5. Μόνο για το 11% των στελεχών υπήρξε ουσιαστική ανταπόκριση και κατάφερε να συμμετάσχει σε περισσότερες από 6 συνεντεύξεις.


"Η πρακτική αδυναμία των στελεχών να αντιληφθούν ότι η αγορά αλλάζει τους δυσκολεύει να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας. Τα στελέχη ήταν καλομαθημένα μέχρι σήμερα, καθώς είχαν προτάσεις για δουλειά και δεν χρειαζόταν να μπουν καν στη διαδικασία να φτιάξουν ένα ελκυστικό βιογραφικό ή να αναπτύξουν τεχνικές επαγγελματικής συνέντευξης για να πουλήσουν τον εαυτό τους, ώστε να εξασφαλίσουν εργασία. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα σήμερα, όλα αυτά να τους φαίνονται άγνωστα, να μην γνωρίζουν πώς να κινηθούν στην αγορά, να εμμένουν στους εύκολους και παραδοσιακούς τρόπους αναζήτησης εργασίας, να μην καταφέρνουν να κλείσουν πάνω από 1-2 συνεντεύξεις και να σπάνε τα μούτρα τους", επισημαίνει η κ. Ρεβέκκα Πιτσίκα.

Ανασταλτικοί παράγοντες

Η έλλειψη νέων θέσεων εργασίας και τα υψηλά προσόντα αποτελούν σύμφωνα με τα στελέχη τους ανασταλτικούς παράγοντες που τους αφήνουν εκτός αγοράς. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την έρευνα της PfB το 54% που έχει απολυθεί πιστεύει ότι δεν βρίσκει δουλειά γιατί δεν υπάρχουν αρκετές νέες θέσεις στην αγορά που να ταιριάζουν με τα προσόντα και την εμπειρία του, ενώ το 45% θεωρεί ότι είναι overqualified, λόγω εμπειρίας και υψηλών προσόντων. Τελευταίος ανασταλτικός παράγοντας σύμφωνα με τα στελέχη (ποσοστό 42%) είναι ο τρόπος αναζήτησης εργασίας. Οι άνεργοι πιστεύουν ότι λόγω της εμπειρίας τους ξέρουν πώς κινείται η αγορά και ψάχνουν σωστά, χωρίς όμως αυτό να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Εταιρίες συμβούλων
Ένα ακόμη σημαντικό συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι το 78% των στελεχών, δηλώνει ανικανοποίητο από τις παροχές που προσφέρει για τους ανέργους η ελληνική αγορά εργασίας, επισημαίνοντας ότι δεν έχει βρει υποστήριξη από ιδιωτικά γραφεία συμβούλων που προσφέρουν εξατομικευμένες υπηρεσίες. Ενώ την ίδια στιγμή, το 39% χαρακτηρίζει ανεπαρκή τη βοήθεια που προσφέρουν στους ανέργους, ο ΟΑΕΔ και οι υπόλοιποι δημόσιοι φορείς.
Τι θεωρούν όμως βοήθεια οι συμμετέχοντες; Το 72% αναφέρει ότι δεν του προτείνουν κατάλληλες θέσεις με βάση τις ανάγκες του, το 66% κάνει λόγο για εξατομικευμένη συμβουλευτική υπηρεσία που να το προετοιμάζει για το επόμενο επαγγελματικό του βήμα και το 60% για προτάσεις που αφορούν σε εναλλακτικές μορφές απασχόλησης.
Τέλος όσον αφορά στα προγράμματα διαχείρισης καριέρας το 87% δηλώνει ότι δεν έχει παρακολουθήσει κανένα, τον τελευταίο χρόνο.
"Δυστυχώς τα στελέχη που βιώνουν σήμερα την ανεργία, η μόνη υποστήριξη που περιμένουν από τις εταιρίες συμβούλων είναι αυτή που είχαν μάθει από παλιά. Από την άλλη, δεν νοιώθουν άνετα να μιλάνε για ευελιξία, ούτε μπορούν να την εφαρμόσουν στην πράξη. Το πρόγραμμα διαχείρισης καριέρας θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντική βοήθεια προς αυτή την κατεύθυνση. Θα τους οδηγούσε να αντιληφθούν τα νέα δεδομένα, να προσεγγίσουν μία διαφορετική αγορά με καινούργιες ανάγκες και να μπορέσουν να επανενταχθούν στον επαγγελματικό στίβο, ξανά. Εξάλλου, δεν πρέπει να ξεχνάνε ότι η αναζήτηση εργασίας δεν είναι απλή υπόθεση. Πρέπει να κουραστεί σήμερα κάποιος για να βρει δουλειά. Looking for job is a full time job!", τονίζει χαρακτηριστικά η κ. Ρεβέκκα Πιτσίκα Γενική Διευθύντρια της People for Business αναφερόμενη στην έρευνα.
Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα ανεργίας εντοπίζεται στους άνδρες (ποσοστό 81%), στις μεσαίες θέσεις-πχ προϊστάμενοι- (ποσοστό 51%), στις υψηλές θέσεις (ποσοστό 45%) και στην ηλικιακή ομάδα 38-41 ετών (ποσοστό 60%).

Ταυτότητα έρευνας
Στο δεύτερο μέρος της έρευνας της People for Business με θέμα "Αναζήτηση εργασίας, εν μέσω ύφεσης- Τι λάθος κάνουν τα στελέχη και παραμένουν εκτός αγοράς", που πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα από 15 Δεκεμβρίου 2011 έως 25 Ιανουαρίου 2012 συμμετείχαν 750 υψηλόβαθμα και μεσαία στελέχη ηλικίας από 38-55+, που εργάζονται ή έχουν εργαστεί ως Διευθύνοντες Σύμβουλοι, CEOs, Directors και Managers.


Κέρδος