Δραματικές αλλαγές σε ΝΑΤ και Οίκο Ναύτου

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΣΑΒΒΑΣ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Σε «βραδυφλεγή βόμβα» εξελίσσεται για την κυβέρνηση το θέμα των ελλειμμάτων του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου και του Οίκου Ναύτου. Τα σχέδια για ενσωμάτωση του ΝΑΤ στο ΙΚΑ και του Οίκου Ναύτου στον Οργανισμό Παροχών Υγείας συναντούν την καθολική αντίδραση των ναυτικών αλλά και των εφοπλιστών και γενικότερα όλων των παραγόντων και των φορέων της ναυτιλίας.

Ο κρατικός προϋπολογισμός κάθε χρόνο δίνει στο ΝΑΤ, προκειμένου να καλυφθούν οι συντάξεις και η υγεία των ναυτικών και των συνταξιούχων περίπου 1,2 δισ. ευρώ. Μέσα στις σημερινές συνθήκες, υποστηρίζουν τα κυβερνητικά στελέχη, δεν μπορεί να συνεχισθεί η γενναία κρατική χρηματοδότηση. Και τι θα γίνει; Είναι ένα εύλογο ερώτημα που καλούνται να απαντήσουν οι αρμόδιοι.

Τα μέτρα που προβλέπονται από το μνημόνιο και τον εφαρμοστικό νόμο δεν είναι ευχάριστα στους Ελληνες ναυτικούς. Για τον λόγο αυτό, οι συνδικαλιστές ναυτικοί άρχισαν τις προειδοποιητικές βολές. Ενώ αρχικά μίλησαν για κινητοποιήσεις στη συνέχεια υποχρέωσαν τον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας κ. Χάρη Παμπούκη να αναδιπλωθεί, να υποσχεθεί και στο τέλος ζήτησε πίστωση χρόνου.

Μάλιστα δεσμεύθηκε ότι θα γίνει υπουργικό συμβούλιο με αποκλειστικό θέμα τη ναυτιλία. Αφησε δε να εννοηθεί ότι «κάτι καλό θα προκύψει από αυτή τη συνεδρίαση». Οι ναυτικοί κράτησαν τις υποσχέσεις και αποφάσισαν, ύστερα από ώριμη σκέψη, να μην βασανίσουν τους πολίτες και τους τουρίστες. Ομως μετέφεραν την απόφαση για κινητοποιήσεις στο τέλος του Αυγούστου.


ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, για να δούμε τι σχεδιάζει η κυβέρνηση για το ΝΑΤ και τον Οίκο Ναύτου. Σε πρώτη φάση προβλέπεται να κοπούν οι συντάξεις και οι παροχές υγείας για το τρέχον έτος κατά 147 εκατ. ευρώ, που σημαίνει ότι θα «χάσουν» οι συνταξιούχοι ναυτικοί και μέχρι 1.500 ευρώ εφέτος από τη σύνταξή τους.

Επισημαίνεται ότι από το 1,2 δισ. ευρώ που προέβλεπε αρχικά ο κρατικός προϋπολογισμός του 2011 για το ΝΑΤ, το ποσό αυτό θα περιορισθεί τελικά στα 1,050 δισ. ευρώ στο τέλος του έτους, δεδομένου ότι κόπηκαν με οριζόντια μείωση των δαπανών 67 εκατ. ευρώ, άλλα 30 εκατ. ευρώ από την κατάργηση του Κεφαλαίου Ασφάλισης Επιβατών και Οχημάτων, για να μειωθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια (που πήγαιναν απευθείας στον κλάδο συντάξεως των ναυτικών) και 50 εκατ. ευρώ με τον εφαρμοστικό νόμο.

Επίσης προβλέπεται ότι το ποσό που θα χορηγεί ο κρατικός προϋπολογισμός στο ΝΑΤ από το 2012 μέχρι και το 2015 θα είναι 1 δισ. ευρώ και αυτό ερμηνεύεται ότι θα μειώνονται οι συντάξεις, κατά 6% για κάθε έτος, αφού θεωρείται σίγουρο ότι μέχρι το 2015 θα αυξηθεί ο αριθμός των συνταξιούχων ναυτικών και αναπόφευκτα θα πέσει ο μέσος όρος της σύνταξης.

Επίσης να υπογραμμισθεί ότι με τον Νόμο 3845/2010 καταργήθηκαν το δώρο Χριστουγέννων, το δώρο Πάσχα και το επίδομα αδείας. Συνολικά οι συντάξεις του ΝΑΤ θα μειωθούν στο τέλος του 2015, σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών περί τα ασφαλιστικά, κατά 50% σε σχέση με αυτά που έπαιρναν οι ναυτικοί στις αρχές του 2010.


ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ

Επιπλέον να επισημανθεί ότι το άρθρο 44, παράγραφος 1 του Νόμου 3986/2011 αναφέρει ότι «με κοινή απόφαση των υπουργών Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας αλλά και Οικονομικών, από την 1 Ιουλίου του 2011 οι συντάξεις θα αναπροσαρμόζονται ώστε να προκύπτει ισοσκελισμένος προϋπολογισμός», ενώ αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους, προβλέπεται ότι «οι καταβαλλόμενες συντάξεις, συμπεριλαμβανομένων και των βοηθημάτων του ΝΑΤ, αναπροσαρμόζονται μόνο με διάταξη ειδικού νόμου, καταργούμενης, από την ίδια ως άνω ημερομηνία, κάθε γενικής η ειδικής διάταξης νόμου ή κανονιστικής πράξης, με την οποία προβλέπεται η αναπροσαρμογή ή η αύξηση σύνταξης ή βοηθήματος που καταβάλλεται από το ΝΑΤ».

Η αναπροσαρμογή βεβαίως θα είναι προς τα κάτω, αφού τα έσοδα του ΝΑΤ είναι μόνο γύρω στα 150 εκατ. ευρώ!

Μέχρι τώρα ο νόμος του 2002, γνωστός ως «νόμος Ανωμερίτη» προέβλεπε την αυτόματη αύξηση της σύνταξης του ναυτικού στο 80% του μισθού του εν ενεργεία ναυτικού, ενώ τώρα με τις περικοπές και το «πάγωμα των συντάξεων» έχει κατρακυλήσει περίπου στο 55% του μισθού του εν ενεργεία ναυτικού!


ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ

Ο κ. Χάρης Παμπούκης με ανακοίνωσή του έσπευσε να διευκρινίσει ότι κατέθεσε τροπολογία στη Βουλή, σχετικά «με το άρθρο 44 παρ. 1 για τη διάρκεια που ισχύει το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, με την οποία «αναστέλλονται» και δεν καταργούνται οι διατάξεις του λεγόμενου ''νόμου Ανωμερίτη'' για τις συντάξεις των ναυτικών».

Ειδικότερα, η τροπολογία αυτή αναφέρει τα εξής: «35. Αρθρο 24 νέα παράγραφος 9. Στο άρθρο 24 προστίθεται νέα παράγραφος 9 ως εξής: «9. Στο τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 44 του Ν. 3986/2011(Α’152) οι λέξεις «καταργουμένης από την ίδια ως άνω ημερομηνία» αντικαθίστανται με τις λέξεις "αναστελλομένης, από την ίδια ως ανω ημερομηνία και καθ’ όλη τη διάρκεια του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής"».

Ωστόσο, με τον εφαρμοστικό νόμο προβλέπεται έμμεσα αύξηση των ορίων ηλικίας για τους νέους ασφαλισμένους στο ΝΑΤ, αφού με τον ασφαλιστικό νόμο αναφέρεται ότι «από 1η Ιανουαρίου 2013 ο κλάδος κύριας σύνταξης ναυτικών του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου εντάσσεται στον κλάδο σύνταξης του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ» και ότι «από της εντάξεως οι νέοι εργαζόμενοι ασφαλίζονται υποχρεωτικά και αυτοδίκαια στο ΙΚΑ - ΕΤΑΜ και διέπονται από τη νομοθεσία του».

Σήμερα, οι Ελληνες ναυτικοί δικαιούνται να συνταξιοδοτηθούν αν συμπληρώσουν 17,5 χρόνια θαλάσσια υπηρεσία και το 50ο έτος της ηλικίας τους. Βέβαια, ο μέσος όρος που συνταξιοδοτούνται οι Ελληνες ναυτικοί είναι τα 54 χρόνια. Αν εφαρμοσθούν οι νέες διατάξεις τότε οι νέοι ναυτικοί, που θα ασφαλίζονται από 2013, θα βγαίνουν με τις ισχύουσες διατάξεις του ΙΚΑ, εκτός και να υπάρξει διαφορετική ρύθμιση.

Επίσης, για τον Οίκο Ναύτου προβλέπεται να ενσωματωθεί σε δύο χρόνια στον Οργανισμό Παροχής Υγείας. Μάλιστα αναφέρεται ότι «με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις ένταξης των ήδη ασφαλισμένων και ρυθμίζονται θέματα σχετικά κάλυψης των ελλειμμάτων» και προβλέπεται η κατάρτιση μέχρι 31 Ιουλίου 2011 «ειδικής οικονομικής μελέτης που θα καταρτίσει η Εθνική Αναλογιστική Αρχή».


ΤΡΑΓΙΚΑ ΤΑ ΜΕΓΕΘΗ ΤΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ

Σύμφωνα με αναλογιστική μελέτη προκύπτει ότι για κάθε 3,7 συνταξιούχους του ΝΑΤ αναλογεί 1 εργαζόμενος ναυτικός, δεδομένου ότι υπάρχουν 71.200 συνταξιούχοι και οι εργαζόμενοι ανέρχονται σε 19.000. Το οργανικό έλλειμμα του ΝΑΤ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που περιέχονται στον προϋπολογισμό του 2011, θα διαμορφωθεί στο 1,314 δισ. ευρώ.

Τα έσοδα, του ΝΑΤ και του Κεφαλαίου Ασφάλισης και Ανεργίας Ναυτικών θα ανέλθουν συνολικά σε 206 εκατ. ευρώ, ενώ τα έξοδα θα διαμορφωθούν στο 1,521 δισ. ευρώ. Το ΝΑΤ διαθέτει επίσης περιουσία που η αξία της εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 5-7 δισ. ευρώ. Αλλά, και στον τομέα αυτό, οι οικονομικές αποδόσεις δεν είναι ικανοποιητικές.


ΕΣΟΔΑ

Το εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι τα συνολικά έσοδα του ΝΑΤ θα ανέλθουν εφέτος σε 141 εκατ. ευρώ. Επίσης από το κεφάλαιο ασφάλισης ανεργίας ναυτικών θα εισπραχθούν άλλα 65 εκατ. ευρώ.

Τα έσοδα του ΝΑΤ θα προέλθουν από τα 820 ποντοπόρα πλοία (35,4 εκατ. ευρώ), από τα 1.770 πλοία εσωτερικού (32,9 εκατ. ευρώ), από τα 77 συμβεβλημένα πλοία (4,8 εκατ. ευρώ), από τις εισφορές των ναυτικών για την αναγνώριση της θαλάσσιας υπηρεσίας τους σε ξένα πλοία (15,1 εκατ. ευρώ), διάφορα έσοδα από ασφάλιστρα επιβατών και οχημάτων, φαρικά, τέλη αγκυροβολίας (46,5 εκατ. ευρώ), από ενοίκια (2,5 εκατ. ευρώ) και πωλήσεις βιβλίων και εντύπων (4 εκατ. ευρώ).

Οσον αφορά τα έξοδα, για τις συντάξεις (γήρατος, θανάτου και αναπηρίας) υπολογίζεται ότι θα καταβληθεί 1 δισ. ευρώ, ενώ για μισθούς των υπαλλήλων του ΝΑΤ η δαπάνη είναι μόνο 7 εκατ. ευρώ.

Σε ανάλογη οικονομική αδυναμία βρίσκεται και το κεφάλαιο επικουρικής ασφάλισης ναυτικών. Τα έσοδα θα ανέλθουν σε 24,6 εκατ. ευρώ, ενώ τα έξοδα αναμένεται να διαμορφωθούν στα 182 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, η επιδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό θα φθάσει τα 156,5 εκατ. ευρώ. Το ΚΕΑΝ έχει ένα ταμειακό υπόλοιπο 15,4 εκατ. ευρώ, το οποίο όμως έχει δοθεί για να καλυφθούν οι ανάγκες του Ταμείου Προνοίας Αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού.


Κέρδος   31/7/2011