• TwitterFacebookRss feed

Διεθνής κόμβος το νέο Car Terminal του ΟΛΠ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΣΑΒΒΑΣ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Το νέο στοίχημα της κυβέρνησης και του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς είναι να μετατραπεί σε σύντομο χρονικό διάστημα το Car Terminal σε διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου. Αλλωστε, ο σχεδιασμός για την ενοποίηση όλων των χερσαίων χώρων και τη δημιουργία ενός μεγάλου και ενιαίου τέρμιναλ υπηρετεί τον νέο στόχο.

Ο πρόεδρος του ΟΛΠ κ. Γ. Ανωμερίτης, προκειμένου να ανταποκριθεί στις διεθνείς εξελίξεις και τις προοπτικές που διανοίγονται για το λιμάνι του Πειραιά, προχωρεί στην επέκταση της τρίτης προβλήτας, που βρίσκεται στην περιοχή Ηρακλέους και αυτό θα γίνει με την ενσωμάτωση των χώρων της πρώην Καρβουνόσκαλας. Σε πρώτη φάση θα γίνει η κατεδάφιση του διαχωριστικού τοιχίου, με απομάκρυνση της γεφυροπλάστιγγας και αποκατάσταση των δαπέδων όπου απαιτείται.


ΕΚΒΑΘΥΝΣΗ

Επίσης θα πραγματοποιηθούν εργασίες για την εκβάθυνση μέχρι 10 μέτρα και θα γίνει η μεταφορά της δραστηριότητας φορτοεκφόρτωσης δημητριακών στον βόρειο κρηπιδότοιχο της στρατιωτικής προβλήτας. Ετσι θα δημιουργηθεί συνολική επιφάνεια για το Car Terminal 145.000 τ.μ. με κρηπιδότοιχους συνολικού μήκους 1.440 μέτρων και ωφέλιμου βάθους 10 και 12 μέτρων.

Εξάλλου, στην περιοχή αυτή προβλέπεται να εγκατασταθεί και ο σιδηροδρομικός σταθμός για τη διακίνηση αυτοκινήτων προς τη Βόρειο Ελλάδα και τα Βαλκάνια και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο τρέχον έτος.
Παράλληλα θα γίνει και η μεταφορά της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας στην περιοχή της Δραπετσώνας, με αποτέλεσμα να ενοποιηθούν οι χώροι της ναυπηγοεπισκευής και του Car Terminal. Ετσι, θα υπάρχει το πλεονέκτημα και θα εξυπηρετεί, από άποψη ναυσιπλοΐας, την ταχύτατη και εύκολη πρόσδεση των μεγάλων πλοίων Car Carriers στη νότια πλευρά της προβλήτας.

Στην περιοχή αυτή θα δημιουργηθούν συνολικοί χώροι 138.000 τ.μ., ενώ θα υπάρχει δυνατότητα αύξηση της συνολικής δυνατότητας του Car Terminal μέσω συνεργιών. Επίσης θα γίνει καθαίρεση - εκβραχισμός του ακραίου τμήματος του μόλου της ΔΕΗ για τη διευκόλυνση της ναυσιπλοΐας, ενώ τα προϊόντα του εκβραχισμού θα χρησιμοποιηθούν στην επιχωμάτωση των έργων.

Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη προβλήτα του Car Terminal κατασκευάσθηκε την περίοδο 2002 - 2004 με ίδια κεφάλαια, συνολικής δαπάνης 7,5 εκατ. ευρώ και εκτείνεται σε χερσαίο χώρο συνολικής επιφανείας 95 στρεμμάτων. Το μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα του νέου ενοποιημένου Car Terminal είναι ότι θα μπορεί να εξυπηρετήσει τη φορτοεκφόρτωση αυτοκινήτων από τρεις διαφορετικές προβλήτες ταυτόχρονα. Δηλαδή μπορούν τρία ή τέσσερα πλοία να εκτελούν ταυτόχρονα εργασίες φορτοεκφόρτωσης αυτοκινήτων.


ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ

Η αναβάθμιση του Car Terminal είναι μία κεντρική επιλογή ώστε να μετατραπεί σε σύντομο χρονικό διάστημα και εντός βεβαίως του τρέχοντος έτους σε διεθνές κέντρο διακίνησης in transit αυτοκινήτων. Ετσι οι εταιρείες διακίνησης Ι.Χ. αυτοκινήτων θα μπορούν να μεταφέρουν τα αυτοκίνητα προς την Ανατολική Μεσόγειο (Συρία, Λίβανο, Τουρκία και Ισραήλ), τη Βόρεια Αφρική (Αίγυπτο, Λιβύη και Τυνησία) και τη Μαύρη Θάλασσα (Ρωσία, Ουκρανία, Βουλγαρία, Ρουμανία).

Σήμερα, το 22% in transit Ι.Χ. αυτοκινήτων από τον Πειραιά πηγαίνουν στην Ανατολική Μεσόγειο, το 15% στη Δυτική Μεσόγειο, το 16% στη Βόρεια Αφρική, το 2% στη Μαύρη Θάλασσα και το 45% σε διάφορες χώρες, όπως είναι η Αμερική και Ινδία.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, θα λειτουργήσουν σύντομα τρεις χερσαίοι χώροι ως Car Terminal, στη Δραπετσώνα, το Κερατσίνι και το Πέραμα, συνολικής έκτασης 328.000 τ.μ. Σήμερα το λιμάνι του Πειραιά κατέχει τη 10η θέση στην κατάταξη με τα λιμάνια της Ευρώπης που έχουν τη μεγαλύτερη διακίνηση αυτοκινήτων, ενώ την υποσκελίζουν λιμάνια σε χώρες όπου υπάρχουν σημαντικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως είναι το Βέλγιο, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ισπανία.

Πρώτο λιμάνι στην Ευρώπη είναι το Zeebruge του Βελγίου, που διακινεί 2.208.906 αυτοκίνητα, δεύτερο έρχεται το Bremerhaven της Γερμανίας με 2.029.594 αυτοκίνητα και τρίτο το Emden της Γερμανίας με 1.083.021 αυτοκίνητα.


ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

Επισημαίνεται ότι υπάρχει και έντονο ενδιαφέρον των ξένων εταιρειών που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων να εκμεταλλευτούν αποκλειστικά το Car Terminal. Πριν λίγες ημέρες μάλιστα, έγινε σύσκεψη στον ΟΛΠ μεταξύ αντιπροσωπείας της Wallenlus Wilhelmsen Logistics συμμετείχαν οι κκ. Ε. Noklebye (President-Head of Region Europe), N. Bryan (Vice President), Jensen (Ναυτιλία/ Μεταφόρτωση), της Eugenidis Group (συμμετείχε ο κ. Δ. Πετρέλλης (CEO), του Σκανδιναβικού Πρακτορείου (συμμετείχαν οι κκ. Ι. Τζαβάρας (δ/νων σύμβουλος), Γ. Ξυδέας (Οperation Manager) και των στελεχών του Οργανισμού και συμφώνησαν για στενότερη συνεργασία στο μέλλον.

Ωστόσο και άλλοι ξένοι ναυτιλιακοί κολοσσοί δείχνουν την προτίμησή τους στον Πειραιά και επιδιώκουν αντίστοιχες συναντήσεις. Οι δέκα μεγαλύτεροι ναυτιλιακοί κολοσσοί που διαθέτουν στόλους με πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων και δείχνουν ενδιαφέρον για το Car Terminal του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά είναι οι εταιρείες Wallenious Wilhelmsen Line, Eukor, ΝΥΚ Line, Mitsui Lines, K Lines, HOEGH, Grimaldi Naples, NMCC, Toyofuji Shipping και CSAV.

Υπενθυμίζεται ότι στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται επτά περίπου εταιρείες που εκπροσωπούν τους «μεγάλους παίκτες» και είναι η Scandinavian του κ. Λεωνίδα Δημητριάδη - Ευγενίδη, η Global, του κ. Αντώνη Δούκα, η Neptune, του Νίκου και της Μελίνας Τραυλού, η Davelopoulos, η Venetos, η Medtrans, που διακινεί τα αυτοκίνητα της Hyundai και η Allaluf.

Είναι γεγονός ότι παρά την οικονομική κρίση το λιμάνι του Πειραιά διακίνησε κατά την περυσινή οικονομική χρονιά in transit 246.802 Ι.Χ. αυτοκίνητα, έναντι 103.166 Ι.Χ. αυτοκίνητα το 2009, σημειώνοντας εντυπωσιακή αύξηση κατά 139,2%. Βέβαια, στον αντίποδα, τα αυτοκίνητα που ήρθαν για την εσωτερική αγορά μειώθηκαν κατά 22,9%, αφού από 173.264 Ι.Χ. αυτοκίνητα που ήρθαν στην Ελλάδα το 2009 μειώθηκαν στα 133.544 Ι.Χ. αυτοκίνητα το 2010.

Το 2008 μεταφέρθηκαν στον Πειραιά για την εσωτερική κατανάλωση συνολικά 225.174 αυτοκίνητα και το 2007 έφθασαν τα 325.466 αυτοκίνητα. Επισημαίνεται ότι τη μεγαλύτερη άνθηση στη διακίνηση Ι.Χ. αυτοκινήτων την είχε το λιμάνι του Πειραιά το 2007, όταν διακινήθηκαν συνολικά 618.788 αυτοκίνητα, από τα οποία τα 325.466 ήταν για την εγχώρια αγορά και τα 293.222 ήταν in transit.


Τα πλεονεκτήματα του Πειραιά

Δεν είναι τυχαίο που οι ξένες εταιρείες εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους για το λιμάνι του Πειραιά. Το λιμάνι του Πειραιά θεωρείται σημαντικός κόμβος (hub port) στη διακίνηση των φορτίων τους στην Ανατολική Μεσόγειο.

Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του λιμένα Πειραιά είναι αρκετά, σε σύγκριση με τα άλλα ανταγωνιστικά λιμάνια που είναι το Ντερνίς της Τουρκίας, η Τζόια Τάουρο της Ιταλίας και το Κόπερ της Σλοβενίας. Η γεωγραφική θέση του Πειραιά, που βρίσκεται σε κεντρικό σημείο στην Ανατολική Μεσόγειο, αποκτά ιδιαίτερη αξία όσο αυξάνεται η τιμή των καυσίμων και οι εταιρείες ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο για τη μείωση του κόστους λειτουργίας των πλοίων τους.

Επίσης, σημαντικό ατού για το λιμάνι του Πειραιά είναι το γεγονός ότι διαθέτει ικανά βυθίσματα για τα μεγαλύτερα πλοία που υπάρχουν στην αγορά. Επιπλέον ο ΟΛΠ διαθέτει μεγάλη εμπειρία στη διαχείριση του Car Terminal, ικανοποιητική παραγωγικότητα και το σπουδαιότερο, υπάρχουν μεγάλοι χερσαίο χώροι για την προσωρινή παραμονή των Ι.Χ. αυτοκινήτων.


Κέρδος   30/1/2011