• TwitterFacebookRss feed

Αλλάζουν όλα στις μεταφορές

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Νίκη Παπανικολάου
npapanik@kerdos.gr

Τρεις νομοθετικές πρωτοβουλίες, για την αγορά των οδικών εμπορευματικών μεταφορών, για τη λειτουργία των συνεργείων και των πρατηρίων καυσίμων αλλά και των ΚΤΕΟ, καθώς και για την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας σε συνδυασμό με την ανάπτυξη των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας με την είσοδο ιδιωτών, παρουσίασε χθες ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δ. Ρέππας, επιχειρώντας αλλαγή σκηνικού στον κλάδο των μεταφορών.


Πώς θα ανοίξει η αγορά των φορτηγών

Σημαντικές μειώσεις στο κόστος απόκτησης άδειας μεταφορέα για μεταβατικό διάστημα τριών ετών από το αρχικό προσχέδιο, κατάργηση της εισφοράς στο Δημόσιο από το 2013 και απελευθέρωση του κομίστρου με εξαίρεση τη μεταφορά υγρών καυσίμων σε νησιά και δύσκολα προσβάσιμες περιοχές, περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, που κατατίθεται εντός της εβδομάδας στη Βουλή. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο που παρουσίασε χθες ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δ. Ρέππας, το ανώτατο κόστος της άδειας φορτηγού 40 τόνων φτάνει τα 71.500 ευρώ από 94.000 ευρώ που προέβλεπε το προσχέδιο και της άδειας βυτίων υγρών καυσίμων 42 τόνων τα 102.000 ευρώ από 192.000 ευρώ.


ΤΟ ΥΨΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΦΟΡΑΣ

Συγκεκριμένα, το ύψος της εισφοράς προς το Δημόσιο για τα φορτηγά διαμορφώνεται ως εξής:

- Για τον πρώτο τόνο 10.000 ευρώ.

- Από το 2ο ως τον 7ο τόνο 2.000 ευρώ.

- Και από τον 8ο ως τον 40ό τόνο 1.500 ευρώ.

Για τα βυτιοφόρα η εισφορά θα είναι:

-  Για τον πρώτο τόνο 20.000 ευρώ.

- Από τον 2ο ως τον 42ο τόνο 2.000 ευρώ.


Η καταβαλλόμενη εισφορά θα μειώνεται κλιμακωτά την επόμενη τριετία έως και το 2013 δηλαδή, οπότε και θα μηδενιστεί. Συγκεκριμένα, από 1/1/2011 η εισφορά θα μειωθεί κατά 30%, από την 1/1/2012 κατά 35% και από τον Ιανουάριο του 2013, επίσης, η μείωση θα είναι της τάξης του 35%.

Από την 1η Ιουλίου 2013 δεν θα υπάρχει εισφορά για την είσοδο κάποιου στο επάγγελμα αλλά μόνο διοικητικά τέλη, τα οποία θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση και υπολογίζονται σε περίπου 1.500 ευρώ. Επίσης, οι αυτοκινητιστές θα πρέπει να οργανωθούν σε μεταφορικές εταιρείες ΑΕ ή ΕΠΕ, ενώ οι υφιστάμενοι μεταφορείς θα μπορούν να εισφέρουν την άδεια στο μετοχικό κεφάλαιο των νέων εταιρειών, ενώ θα έχουν και ορισμένες φοροαπαλλαγές.

Σημειώνεται ότι μετά το 2013 παύουν να υφίστανται οι ιδιότυπες μεταφορικές εταιρείες, που μέχρι σήμερα λειτουργούν στη χώρα μας. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται, επίσης, η ένταξη των μεταφορέων που ενδιαφέρονται, στον αναπτυξιακό νόμο, η υποχρέωση της ασφάλισης των εμπορευμάτων έναντι ζημιών με υπαιτιότητα του μεταφορέα με κυρώσεις που φτάνουν ως την οριστική αφαίρεση της άδειας, η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού μητρώου που δεν υπάρχει σήμερα, για το σύνολο των δραστηριοποιούμενων σε αυτόν τον τομέα, καθώς και η δημιουργία ενός κωδικού οδικής ασφάλειας στο υπουργείο Οικονομικών, στον οποίο θα εισρέουν οι πόροι από τα τέλη και τις εισφορές, για δράσεις που αφορούν στην πολιτική οδικής ασφάλειας.


ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΑΔΕΙΑΣ

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, τα κριτήρια για την έκδοση άδειας είναι η οικονομική δυνατότητα του υποψηφίου, η επαγγελματική του επάρκεια, η ύπαρξη υποδομών και η καλή φήμη. Επίσης, καταργούνται οι τέσσερις κατηγορίες εμπορευματικών μεταφορών, δηλαδή οι εθνικές, οι διεθνείς, οι νομαρχιακές και των υγρών καυσίμων και θα υπάρχουν στο εξής δύο κατηγορίες, οι εθνικές και οι διεθνείς.

Οι έχοντες άδεια διεθνών μεταφορών θα μπορούν να εκτελούν έργο και σε εθνικό επίπεδο, ενώ στο εξής η έκδοση των αδειών θα χορηγείται εντός περιόδου τριών μηνών. Αν δεν ενεργοποιηθεί εντός έξι μηνών, επειδή έτσι επέλεξε ο αιτών τότε θα πρέπει επειδή παύει να ισχύει η πρώτη άδεια, να επανέλθει ο ενδιαφερόμενος σε μία νομαρχιακή υπηρεσία και με δεδομένο και ισχύοντα τον έλεγχο που έχει γίνει, να ζητήσει επανενεργοποίηση της άδειάς του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου, οι νέες άδειες θα εκδίδονται με βάση το ισχύον σύστημα αδειοδότησης οχημάτων με βάση το τονάζ, καθώς και στην υπάρχουσα κατηγοριοποίηση αδειών (άδειες για διεθνείς μεταφορές, άδειες για εθνικές μεταφορές, άδειες για νομαρχιακές μεταφορές και άδειες για μεταφορά καυσίμων).

Χθες, ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Ρέππας απέκλεισε οποιοδήποτε ενδεχόμενο αλλαγής των παραπάνω ρυθμίσεων παραδεχόμενος ισχυρές πιέσεις από την πλευρά της τρόικας για πλήρη και άμεση απελευθέρωση του κλάδου.

Ωστόσο, αναγνώρισε δικαιώματα και άυλες αξίες που έχουν δημιουργηθεί γι’ αυτό και όπως είπε, στο νομοσχέδιο δίνεται η δυνατότητα στους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σήμερα να καταβάλουν ως μετοχικό κεφάλαιο στην εταιρεία την αξία της άδειας, ενώ οι νεοεισερχόμενοι θα καταβάλουν αντίτιμο για τη σύσταση της εταιρείας ανάλογα με τις προβλέψεις του Νόμου 2190.


ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

Οπως είπε ο κ. Ρέππας, οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αφορούν ένα ζωτικό κλάδο για την ανάπτυξη της οικονομίας που αγγίζει το 7% του ΑΕΠ. Στον χώρο αυτό δραστηριοποιούνται επαγγελματίες, που διαθέτουν περίπου 33.000 οχήματα φορτηγά δημόσιας χρήσης και απασχολούνται περίπου 110.000 πολίτες.

«Οι ρυθμίσεις αυτές έχουν στόχο τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου και ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου για οδικές εμπορευματικές μεταφορές με βάση και την ευρωπαϊκή εμπειρία», τόνισε ο υπουργός, υπενθυμίζοντας ότι η τελευταία άδεια σε φορτηγά δημόσιας χρήσης έχει δοθεί το 1971.«Εδώ και περίπου 40 χρόνια δεν έχει αυξηθεί ο αριθμός των αδειών, απλά ανακυκλώνονται οι ίδιες άδειες. Η αγοραπωλησία, λοιπόν, αδειών αφορά έναν κλειστό αριθμό», επεσήμανε ο κ. Ρέππας.

Οσον αφορά τα επιμέρους στοιχεία του νομοσχεδίου, ορίζεται Διεύθυνση Εμπορευματικών Μεταφορών του υπουργείου ΥΠΟΜΕΔΙ με την οποία διασφαλίζεται η αντιπροσωπευτικότητα και η αμερόληπτη χορήγηση αδειών στο πλαίσιο της αρχής της νομιμότητας και βάσει αντικειμενικού συστήματος κριτηρίων, ενώ συνιστάται Εκτιμητική Επιτροπή, η οποία θα είναι επιφορτισμένη με την αποτίμηση του εισφερόμενου κεφαλαίου στις συνιστώμενες, δυνάμει του παρόντος νομοσχεδίου, μεταφορικές εταιρείες.


ΠΟΣΟΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ

Ο συνολικός αριθμός στην Ελλάδα των ΦΔΧ και ΦΙΧ είναι 1.3102.430 οχήματα, εκ των οποίων τα 1.270.430 είναι ΦΙΧ και τα 33.000 ΦΔΧ.

Η Ελλάδα συγκρινόμενη με άλλες χώρες της ΕΕ εμφανίζει μεγάλο αριθμό ΦΙΧ και ΦΔΧ αθροιστικά, δηλαδή πρόκειται για μία αγορά με χαμηλό βαθμό ολοκλήρωσης, μη δυνάμενη να αναπτύξει οικονομίες κλίμακας και χωρίς στοιχεία σταδιακού εκσυγχρονισμού στην κατεύθυνση δημιουργίας ευρύτερης μεταφορικής αλυσίδας υπηρεσιών logistics.

Ταυτόχρονα, οι δείκτες οχήματα ανά κάτοικο και αριθμός οχημάτων ανά εκατομμύριο ΑΕΠ είναι από τους υψηλότερους στην ΕΕ, δηλαδή στη χώρα μας για συγκεκριμένο μεταφορικό έργο υπάρχουν ήδη πολλά φορτηγά.


ΟΙ ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ

1. Η απελευθέρωση του αριθμού των χορηγούμενων αδειών ΦΔΧ αυτοκινήτων - Τριετής μεταβατική περίοδος με σταδιακή απομείωση της εισφοράς, ώστε το 2013 το αντίτιμο να είναι μηδενικό.

2. Η απελευθέρωση του κομίστρου.

3. Η οργάνωση των οδικών μεταφορέων σε μεταφορικές εταιρείες.

4. Η παροχή κινήτρων για επενδύσεις στον κλάδο των οδικών εμπορευματικών μεταφορών.

5. Η ορθολογική διαχείριση της άυλης αξίας των υφιστάμενων αδειών κυκλοφορίας ΦΔΧ.

6. Η κατάργηση των τεσσάρων κατηγοριών εμπορευματικών μεταφορών, εθνικές, διεθνείς, νομαρχιακές και υγρών καυσίμων σε δύο κατηγορίες, εθνικές και οι διεθνείς.

7. Η υποχρεωτική ασφάλιση μεταφερόμενων εμπορευμάτων έναντι ζημιών με υπαιτιότητα του μεταφορέα με κυρώσεις που φτάνουν ως την οριστική αφαίρεση της άδειας.

8. Θέσπιση συγκεκριμένων όρων και προϋποθέσεων για την απόκτηση άδειας από μία μεταφορική εταιρεία: Οικονομική δυνατότητα, άδεια επαγγέλματος, ύπαρξη κατάλληλης υποδομής και καλή φήμη.


Τι αλλάζει στην οδική ασφάλεια

Την άρση του περιορισμού της ελάχιστης απόστασης ασφαλείας μεταξύ των πρατηρίων υγρών καυσίμων και των σταθμών αυτοκινήτων που είναι εξοπλισμένοι με αντλίες καυσίμων από 200 μέτρα στα 50 μέτρα, καθώς και την ίδρυση συνεργείων ή πρατηρίων αερίων καυσίμων, προβλέπει, μεταξύ άλλων, το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, για την Οδική Ασφάλεια.

Ωστόσο, παραμένει ο περιορισμός που υπάρχει να λειτουργούν τα πρατήρια σε απόσταση τουλάχιστον 50 μέτρων από χώρους όπου συνωστίζονται άνω των πενήντα ατόμων. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι βενζινάδικα που σήμερα λειτουργούν σε πολυκατοικίες, ξενοδοχεία και άλλους τέτοιους παρόμοιους χώρους θα πρέπει να απομακρυνθούν. Για τον σκοπό αυτό δίνεται δωδεκαετής προθεσμία για τη μετεγκατάστασή τους.

Οσον αφορά την ίδρυση και τη λειτουργία των πρατηρίων ή συνεργείων υγρών και αερίων καυσίμων το νομοσχέδιο προβλέπει την απλοποίηση των διαδικασιών και, ταυτόχρονα, την ενίσχυση των όρων ασφαλούς λειτουργίας τους. Συγκεκριμένα, τίθενται προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του τομέα της κίνησης οχημάτων από αέρια καύσιμα (π.χ. άδεια άσκησης επαγγέλματος τεχνίτη υγραερίου αυτοκινήτων, ίδρυση και λειτουργία συνεργείων) σε μία μεταβατική περίοδο έως την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου.

Η προτεινόμενη διάταξη κρίνεται αναγκαία διότι δεν έχουν εκδοθεί ακόμη το Προεδρικό Διάταγμα που θα προβλέπει τα προσόντα και τη διαδικασία για την απόκτηση και αντικατάσταση της άδειας άσκησης επαγγέλματος του τεχνίτη συσκευών αερίων καυσίμων για την κίνηση αυτοκινήτων αλλά και η Υπουργική Απόφαση που θα καθορίζει τους όρους, τις προϋποθέσεις, τη διαδικασία αδειοδότησης συνεργείου για την κίνηση αυτοκινήτων με αέρια καύσιμα (υγραέριο και πεπιεσμένο φυσικό αέριο) και τους όρους και προϋποθέσεις συνεργείων υγραερίου αυτοκινήτων σε αερίων καυσίμων.

Για τον λόγο αυτό θα υπάρξει μεταβατική περίοδος τριετούς διάρκειας από τη δημοσίευση του Προεδρικού Διατάγματος και της Υπουργικής Αποφάσεως αντίστοιχα, μέσω νομοθετικής ρύθμισης, διότι την παρούσα χρονική περίοδο υπάρχουν τεχνίτες που δικαιούνται να λάβουν άδεια άσκησης επαγγέλματος τεχνίτη υγραερίου αυτοκινήτων και πρέπει να προϋπάρξουν αντίστοιχα συνεργεία όπου οι υποψήφιοι τεχνίτες αερίων καυσίμων για την κίνηση των αυτοκινήτων να πραγματοποιήσουν την αναγκαία και υποχρεωτική πρακτική εξάσκησή τους.

Παράλληλα, στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι τα συνεργεία υγραερίου αντιμετωπίζονται και χωροθετούνται όμοια με τις λοιπές ειδικότητες των συνεργείων (μηχανοτεχνεία, ηλεκτροτεχνεία κ.λπ.), καθώς δεν υπάρχει αιτία οποιασδήποτε αυξημένης επικινδυνότητας σε σχέση προς τα συνεργεία των άλλων ειδικοτήτων.


Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΚΤΕΟ

Σχετικά με τη λειτουργία των ΚΤΕΟ, στο νομοσχέδιο που παρουσίασε χθες ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δ. Ρέππας, προβλέπεται η δημιουργία οργάνου που θα εποπτεύει τη λειτουργία των ΚΤΕΟ και την ποιότητα των διενεργούμενων ελέγχων. Επίσης προβλέπεται η ευθεία σύνδεση της ασφάλισης του οχήματος με την κατοχή δελτίου τεχνικού ελέγχου.

Ειδικότερα, για την πιστοποίηση των ΚΤΕΟ παρέχεται προθεσμία 18 μηνών για τη διαπίστευση κατά το πρότυπο ΕΛΟΤ 17020. Μετά το πέρας της προθεσμίας αυτής τα δημόσια ΚΤΕΟ που δεν θα έχουν διαπιστευτεί, απαγορεύεται να διενεργούν τεχνικούς ελέγχους και να εκδίδουν δελτία τεχνικού ελέγχου, μέχρι τη διαπίστευσή τους.

Οσο για τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ παρέχεται η δυνατότητα στα οποία έχει χορηγηθεί άδεια λειτουργίας με Πιστοποιητικό Διαπίστευσης Τύπου Γ΄ καθώς και σε όσα έχει χορηγηθεί άδεια ίδρυσης με τη μεταβατική διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 34 του Ν. 2963/2001, να διαπιστευθούν ή να συνεχίσουν να διαπιστεύονται με Πιστοποιητικό Διαπίστευσης Τύπου Γ.

Με την παρούσα ρύθμιση καθορίζονται οι διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται στα ιδιωτικά ΚΤΕΟ που υποπίπτουν σε παραβάσεις και με εξουσιοδοτική διάταξη (έκδοση κοινής κανονιστικής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων) δίνεται η δυνατότητα να καθορισθούν τα όργανα και η διαδικασία επιβολής των ανωτέρω διοικητικών κυρώσεων και η διαδικασία είσπραξης των προστίμων.

Τα παραπάνω αντικαθιστούν την υποχρέωση έκδοσης σχετικού Προεδρικού Διατάγματος που προβλεπόταν στο άρθρο 41 του Ν. 2963/2001, προκειμένου να ξεκινήσει άμεσα ο έλεγχος των ιδιωτικών και δημοσίων ΚΤΕΟ για την εξασφάλιση της αξιοπιστίας και αντικειμενικότητας του τεχνικού ελέγχου.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι οι επιβαλλόμενες διοικητικές κυρώσεις συνίστανται σε χρηματικό πρόστιμο, προσωρινή και οριστική αφαίρεση της άδειας λειτουργίας του φορέα και σε προσωρινή αφαίρεση του πιστοποιητικού ελεγκτή και καθορίζεται ότι τα χρηματικά πρόστιμα μπορεί να κυμαίνονται από 1.000 έως 3.000 ευρώ, η αφαίρεση της άδειας λειτουργίας του φορέα από 20 ημέρες έως και οριστικά και η αφαίρεση του πιστοποιητικού ελεγκτή από 10 ημέρες έως 3 μήνες.

Τέλος προβλέπεται ότι το συνολικά επιβαλλόμενο χρηματικό πρόστιμο δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 30.000 ευρώ ανά έλεγχο.


ΚΑΡΤΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΘΟΡΥΒΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΤΡΟΧΑ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΤΡΟΧΑ

Καθιερώνεται κάρτα ελέγχου θορύβου για τα δίτροχα και τα τρίτροχα, ενώ στο πλαίσιο της προσπάθειας για ενίσχυση του τεχνικού ελέγχου, το υπουργείο προχωρεί και σε εξορθολογισμό των προστίμων που προβλέπονται στην περίπτωση όπου κάποιο όχημα εντοπίζεται χωρίς να διαθέτει το απαραίτητο δελτίο.

Οπως δήλωσε ο κ. Ρέππας, υπάρχουν σήμερα ΚΤΕΟ που στο 90% των οχημάτων που ελέγχονται, δεν βρίσκονται ατέλειες, γεγονός που όπως είπε, είναι αρκετά ύποπτο. Επίσης, το 35%-40% των οχημάτων δεν περνούν από τεχνικό έλεγχο, παρά το γεγονός, ότι τα πρόστιμα είναι αρκετά τσουχτερά και συγκεκριμένα 400 ευρώ. Στο εξής όμως αν ο οδηγός εντός δεκαημέρου, προσκομίζει το δελτίο τεχνικού ελέγχου θα καταβάλλει το 1/8 του προστίμου, δηλαδή 50 ευρώ.

Σχετικά με την κάρτα θορύβου στα δίκυκλα και τρίκυκλα οχήματα, ο πρώτος έλεγχος θα είναι δωρεάν. Οι ιδιοκτήτες όσων δικύκλων και τρικύκλων δεν περάσουν με επιτυχία τον έλεγχο, θα είναι υποχρεωμένοι να πάρουν μέτρα για τον περιορισμό του θορύβου και ακολούθως να περάσουν εκ νέου από έλεγχο. Σε αυτή την περίπτωση, θα υποχρεωθούν να καταβάλλουν ένα τέλος.


ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΒΟΗΘΕΙΑ

Οσον αφορά την οδική βοήθεια καταργείται ο περιορισμός της συνεργασίας συνεργατών με μία μόνο μικτή επιχείρηση και δίδεται η δυνατότητα σύναψης σύμβασης με μέχρι τρεις εταιρείες οδικής βοήθειας. Ετσι, οι μικτές επιχειρήσεις οδικής βοήθειας σε όλη την Ελλάδα συμπεριλαμβανομένης της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης θα μπορούν να συμπράττουν με τοπικούς συνεργάτες.

Οπως ανέφερε ο κ. Ρέππας, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα για την οδική ασφάλεια είναι η αναποτελεσματική οργανωτική δομή του διοικητικού συστήματος. Για τον εξορθολογισμό αυτής της δομής λοιπόν συστήνεται το Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας (ΕΣΟΑ), το οποίο θα λειτουργεί ως συμβουλευτικό όργανο και στο οποίο θα συμμετέχουν εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΚΕΔΚΕ κ.ά.), των επιστημονικών φορέων (ΤΕΕ, ΣΕΣ) και της κοινωνίας των πολιτών.

Επίσης θα λειτουργεί Διεύθυνση οδικής Ασφάλειας στο ΥΠΜΕΔΙ, στην οποία θα ενταχθούν όλες οι υπηρεσίες οδικής ασφάλειας, ώστε να διασφαλιστεί κεντρικός συντονισμός και επιμερισμός στο ενιαίο Υπουργείο.


Σε ιδιώτες αφού γίνουν ΑΕ τα αεροδρόμια

Την ανάπτυξη και εκμετάλλευση των 34 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας είτε με συμβάσεις παραχώρησης για ορισμένο χρόνο είτε με την ίδρυση ανωνύμων εταιρειών, δρομολογεί το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με το νομοσχέδιο που παρουσίασε χθες για την αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

Ειδικότερα, προβλέπεται η δυνατότητα ίδρυσης ανωνύμων εταιρειών των οποίων το σύνολο των μετοχών ανήκει στο ελληνικό Δημόσιο. Οι εταιρείες αυτές θα αναλάβουν, είτε οι ίδιες είτε μέσω των θυγατρικών τους, τη διοίκηση, ανάπτυξη, λειτουργία και εκμετάλλευση των αεροδρομίων, ενώ παράλληλα, με κοινές αποφάσεις των αρμοδίων υπουργών μπορούν να παραχωρείται, κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας και με συμβάσεις παραχώρησης, σε ιδιωτικές εταιρείες η οργάνωση και λειτουργία των περιφερειακών αεροδρομίων.

Επίσης, προβλέπεται η απελευθέρωση της παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης σε όλα τα αεροδρόμια, καθώς και η δημιουργία Γενικής Διεύθυνσης Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας.

Στο ίδιο νομοσχέδιο υπάρχει πρόβλεψη για μείωση του αριθμού των πρώην εργαζομένων στην Ολυμπιακή, οι οποίοι θα μεταταχθούν στην ΥΠΑ. Οπως επεσήμανε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Μ. Ρέππας, μέχρις στιγμής έχουν υποβληθεί 742 αιτήσεις, 326 από πιλότους, 161 από μηχανικούς αεροσκαφών και 255 από διοικητικούς. Απ΄ αυτούς η ΥΠΑ έχει τη δυνατότητα απορρόφησης μόνο των διοικητικών υπαλλήλων στο σύνολό τους, ενώ μπορεί να απορροφήσει μέχρι 80 πιλότους και 100 μηχανικούς.


ΑΝΤΙΘΕΤΟΙ ΟΙ ΕΛΕΓΚΤΕΣ ΕΝΑΕΡΙΑΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Το εν λόγω νομοσχέδιο έχει προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, οι οποίοι εδώ και δύο ημέρες πραγματοποιούν λευκή απεργία, με αποτέλεσμα να έχουν σημειωθεί τεράστια προβλήματα στα αεροδρόμια. Χθες και μετά από σκληρές διαβουλεύσεις οι ελεγκτές ανέστειλαν την 24ωρη απεργία που είχαν εξαγγείλει για το Σάββατο, ξεκινώντας διάλογο με το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, με χρονοδιάγραμμα έως το τέλος της εβδομάδας.

Το υπουργείο διαβεβαίωσε τους ελεγκτές ότι θα γίνουν προσπάθειες η νέα αρχή αεροναυτιλίας - που αποτελεί και το σημείο τριβής - να έχει οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια, ενώ η διοίκηση της ΥΠΑ ανέστειλε την απόφασή της για ανάκληση των αδειών των ελεγκτών που είχε λάβει νωρίτερα. Επίσης είχε προχωρήσει σε αποσπάσεις όσων απασχολούνται σε άλλους τομείς.

Νωρίτερα, ο κ. Ρέππας, παρουσιάζοντας το νομοσχέδιο, κάλεσε τους ελεγκτές να επιδείξουν αίσθημα ευθύνης, παρατηρώντας ωστόσο ότι υπάρχουν κρυφά οικονομικά αιτήματα: «Το θέμα είναι ότι κάποιοι θεωρούν πως με την απεργία τους, κρύβοντας ίσως το πραγματικό αίτιο που έχει οικονομικό περιεχόμενο, ταλαιπωρούν τους Ελληνες πολίτες, τους ξένους επισκέπτες της χώρας και βλάπτουν την ελληνική οικονομία».



ΘΥΕΛΛΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ

Στο μεταξύ, τα νομοσχέδια του Υπουργείου για την απελευθέρωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών αλλά και για τα πρατήρια υγρών καυσίμων, έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων από τους θιγόμενους κλάδους. Ηδη, οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων Δ.Χ., πραγματοποιούν απεργία διαρκείας από χθες και δηλώνουν αποφασισμένοι να φτάσουν στα άκρα, μέχρι να αποζημιωθούν για τις υφιστάμενες άδειες: «Αν ο υπουργός θέλει διάλογο, ας ξεχάσει αυτό που καταθέτει.

Η απεργία έχει απόλυτη συμμετοχή και οι επιπτώσεις της θα είναι εμφανείς κάθε ώρα που περνά», λέει ο πρόεδρος του Συντονιστικού Οργάνου κ. Γ. Τζωρτζάτος. Από την πλευρά του ο κ. Ρέππας κάλεσε τον κλάδο να αντιληφθεί τις υποχρεώσεις του έναντι της κοινωνίας, αλλά και να μελετήσει το νομοσχέδιο, το οποίο, όπως είπε, είναι προς όφελός του.

Απέκλεισε το ενδεχόμενο λήψης σκληρότερων μέτρων, ενώ συνέστησε ψυχραιμία στους πολίτες σημειώνοντας πως οι εταιρείες πετρελαιοειδών έχουν δικά τους οχήματα που μπορούν να προμηθεύσουν τα πρατήρια. Οι ιδιοκτήτες αντιδρούν για τη μείωση της εισφοράς προς το Δημόσιο έως και κατά 50% για την απόκτηση άδειας μεταφορέα, καθώς και για την τριετή μεταβατική περίοδο έως την πλήρη απελευθέρωση.

Απεργιακές κινητοποιήσεις όμως προγραμματίζουν και οι ιδιοκτήτες πρατηρίων υγρών καυσίμων, οι οποίοι αντιδρούν στην άρση των περιορισμών χωροθέτησης των πρατηρίων, που προβλέπεται από το σχέδιο νόμου για την οδική ασφάλεια από 200 μέτρα στα 50 μέτρα.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), μία από τις δύο Ομοσπονδίες του κλάδου, κάνει λόγο για αιφνιδιασμό και εμπαιγμό του κλάδου των βενζινοπωλών, ενώ το διοικητικό συμβούλιο της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος συνεδριάσει εκτάκτως σήμερα το μεσημέρι για να πάρει τις τελικές αποφάσεις.


ΟΙ ΕΜΠΟΡΟΙ

Αντιδράσεις όμως υπάρχουν και από τους φορείς που πλήττονται από τις απεργίες. Χθες, η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, προκειμένου να αρθεί το αδιέξοδο στις μεταφορές λόγω της απεργίας, προτείνει να δοθεί σε κάθε κάτοχο παλαιάς άδειας μία άδεια δωρεάν, ώστε να διπλασιαστεί η προσφορά και να μειωθεί το κόστος μεταφοράς και παράλληλα να δοθεί το δικαίωμα σε όσους βενζινοπώλες το επιθυμούν και έχουν την οικονομική δυνατότητα, να διαθέτουν βυτιοφόρα για να εξυπηρετούν την επιχείρησή τους, ώστε να μειώνουν το κόστος λειτουργίας και την τιμή των καυσίμων.

Σε δηλώσεις του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Β. Κορκίδης τονίζει ότι ο τρόπος και ο χρόνος των μεταρρυθμίσεων αντί να λύνει προβλήματα της αγοράς, αντίθετα δημιουργεί. Η Συνομοσπονδία απευθύνει, εξάλλου, έκκληση προς τις δύο πλευρές, αλλά ιδιαίτερα προς τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων να τηρήσουν τις υποσχέσεις τους προς το Πανελλήνιο Συνδικάτο Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών και να αποκατασταθεί άμεσα η ομαλή λειτουργία της αγοράς.

Πρωτοβουλία διαμεσολάβησης μεταξύ κυβέρνησης και απεργών μεταφορέων ανέλαβε και το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο της Αθήνας. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης χθες με τους μεταφορείς οι εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου επεσήμαναν την ανάγκη άμεσης διακοπής των απεργιακών κινητοποιήσεων των φορτηγών Δ.Χ., καθώς ήδη έχουν αρχίσει να προκαλούνται σημαντικά προβλήματα στη διακίνηση όχι μόνο αγαθών και εμπορευμάτων αλλά κυρίως τουριστών και εκδρομέων λόγω της έλλειψης καυσίμων.


ΤΟ ΕΒΕΑ ΚΑΙ ΟΙ ΕΞΑΓΩΓΕΙΣ

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ κ. Κ. Μίχαλος δεσμεύτηκε προς τους εκπροσώπους των ιδιοκτητών φορτηγών Δ.Χ. ότι θα ζητήσει από την κυβέρνηση και την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στο υπό κατάρτιση σχέδιο νόμου να περιληφθούν ορισμένα από τα αιτήματά τους και ειδικότερα αυτό που αφορά τη μη απαξίωση των περιουσιακών τους στοιχείων. Συγκεκριμένα, το ΕΒΕΑ θα προτείνει να υπάρξει μία εύλογη χρονική περίοδος με τη μέθοδο του φορολογικού συμψηφισμού με στόχο την απόσβεση του κόστους αδείας που έχει καταβληθεί στο κράτος.

Εκκληση προς την κυβέρνηση να ξεκινήσει άμεσα διάλογο με τους απεργούς, ώστε να σταματήσουν τις κινητοποιήσεις που πλήττουν καίρια τις μεταφορές απευθύνουν από τη συμπρωτεύουσα, ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος.

Με επιστολή του προς τον υπουργό Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων κ. Δημήτρη Ρέππα ο ΣΒΒΕ υπογραμμίζει ότι η αδυναμία εκτέλεσης μεταφορικού έργου και η τροφοδοσία των επιχειρήσεων με καύσιμα που θα προκληθεί από τη συγκεκριμένη απεργία, είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει απώλεια πελατών και αγορών σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία οι επιχειρήσεις αγωνίζονται καθημερινά για την επιβίωσή τους.

«Τέτοιου είδους πρακτικές και νοοτροπίες που είναι αντίθετες στο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και σε αποφάσεις που συνιστούν μεταρρυθμιστική παρέμβαση για ένα θέμα το οποίο ήταν «κλειστό» εδώ και σαράντα χρόνια, δημιουργούν αρνητικό προηγούμενο για τη συμμετοχή του συνόλου των κοινωνικών ομάδων στην προσπάθεια της χώρας για την έξοδο από την κρίση», επισημαίνει στην επιστολή ο ΣΒΒΕ. Παράλληλα, η διοίκηση του Συνδέσμου εκφράζει την ελπίδα ότι οι απεργιακές κινητοποιήσεις δεν θα οδηγήσουν επιχειρήσεις σε διακοπή της λειτουργίας τους και στην απώλεια θέσεων εργασίας.

Την ίδια στιγμή, οι εξαγωγείς τονίζουν ότι σε μία περίοδο που η εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό πλήττεται από συνεχή αρνητικά δημοσιεύματα, ενέργειες όπως η απεργία των ιδιοκτητών Φορτηγών Αυτοκινήτων και Βυτιοφόρων Δημόσιας Χρήσης, υποβαθμίζουν περαιτέρω το ελληνικό brand name σε διεθνές επίπεδο. Επιστολή στους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων έστειλε και ο νομάρχης κ. Παναγιώτης Ψωμιάδης σχετικά με την απεργία διαρκείας των ιδιοκτητών φορτηγών Δημόσιας Χρήσης και βυτιοφόρων, η οποία, όπως τονίζει, πλήττει κατάφωρα την ελληνική οικονομία και ιδιαιτέρως τον τουρισμό.

«Εν μέσω της τουριστικής περιόδου για τη χώρα, είναι ορατός ο κίνδυνος να στερέψει η αγορά από καύσιμα και να παραλύσουν οι συγκοινωνίες, με συνέπειες καταστροφικές για την τουριστική βιομηχανία. Η εικόνα χάους στα ελληνικά αεροδρόμια, λόγω της «λευκής» απεργίας των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, αλλά και οι τεράστιες ουρές στα πρατήρια βενζίνης, δίνει για μία ακόμη φορά την εικόνα μιας χώρας τριτοκοσμικής που απωθεί τους τουρίστες και τους στρέφει σε άλλους προορισμούς διακοπών», τονίζει ο κ. Ψωμιάδης.


Κέρδος   27/7/2010