• TwitterFacebookRss feed

"Έξυπνο" σύστημα θυμίζει στους ηλικιωμένους να πάρουν το χάπι που ξέχασαν

Ισπανοί ερευνητές δημιούργησαν ένα "έξυπνο" σύστημα, το οποίο, ως αγαθός "Μεγάλος Αδελφός", χρησιμοποιώντας τεχνικές τεχνητής νοημοσύνης, "παρακολουθεί" τις κινήσεις των ανθρώπων (π.χ. των ηλικιωμένων ή των ατόμων με ειδικές ανάγκες) σε ένα χώρο και τους θυμίζει να εκτελέσουν τις καθημερινές υποχρεώσεις τους, για παράδειγμα να πάρουν το χάπι τους που ξέχασαν.

Το σύστημα χρησιμοποιεί αισθητήρες διάσπαρτους στο περιβάλλον του ατόμου οι οποίοι ανιχνεύουν διαρκώς τις κινήσεις του, ετικέτες αναγνώρισης ραδιοσυχνοτήτων (RFID) πάνω σε διάφορα αντικείμενα, καθώς και κινητές φορητές συσκευές επικοινωνιών, που φωνητικά προειδοποιούν το άτομο, όταν π.χ. ετοιμάζεται να βγει από το σπίτι χωρίς να έχει πάρει τα κλειδιά μαζί του.

Σε μια άλλη εφαρμογή, μια ηλικιωμένη σβήνει το φως και ξαπλώνει στο κρεβάτι της για να κοιμηθεί, αλλά ξαφνικά το σύστημα της "φωνάζει" ότι ξέχασε να πάρει το φάρμακό της που βρίσκεται στο κομοδίνο δίπλα της.

Η νέα τεχνολογία δημιουργήθηκε από ερευνητές του Τμήματος Επιστήμης των Υπολογιστών και Τεχνητής Νοημοσύνης του πανεπιστημίου της Γρανάδα, υπό την Μαρία Ρος Ιθκιέρδο, και η σχετική παρουσίασή της έγινε στο περιοδικό "Expert Systems with Applications".

Το καινοτομικό σύστημα αναγνωρίζει τις καθημερινές δράσεις του ατόμου χάρη στα σήματα που εκπέμπουν οι ετικέτες RFID, οι οποίες έχουν διακριτικά τοποθετηθεί στα αντικείμενα που το άτομο αγγίζει ή χρησιμοποιεί περισσότερο. Ένας υπολογιστής ή μια κινητή συσκευή μέσα στο δωμάτιο (ή κάποιο συντονιστικό κέντρο σε απόσταση) συλλέγουν τα σήματα και τα αξιολογούν με την χρήση μεθόδων τεχνητής νοημοσύνης. Έτσι, μπορούν στη συνέχεια να εντοπίσουν το πρόβλημα (π.χ. την αφηρημάδα του ατόμου) και αμέσως να εκπέμψουν κάποιο σήμα προειδοποίησης, υπενθύμισης ή αφύπνισης.

Η τεχνική αυτή, ενώ προϋποθέτει μια συνεχή "παρακολούθηση" του ατόμου, αυτό δεν γίνεται με κάμερες ή μικρόφωνα, αλλά με τη βοήθεια των ραδιοσυχνοτήτων των ετικετών RFID. Με τον τρόπο αυτό, είναι πολύ λιγότερο επεμβατικό στην προσωπική ζωή των χρηστών, ενώ συνεπάγεται λιγότερη εγρήγορση και αφιέρωση χρόνου από την πλευρά των ατόμων που προσέχουν έναν ηλικιωμένο ή ένα άτομο με ειδικές ανάγκες, οι οποίοι έτσι γίνονται πιο αυτόνομοι και αυτό-εξυπηρετούμενοι.


Κέρδος