• TwitterFacebookRss feed

To χιούμορ και όχι οι κλίκες κάνουν καλό στην εργασία

Ο καλύτερος μάνατζερ της χρονιάς 2008, μετά και τη βράβευση από την Ελληνική Εταιρεία Διοικήσεως Επιχειρήσεων,  ο κ. Κωνσταντίνος Μαχαίρας, CEO της ΑΒ Βασιλόπουλος, εξομολογείται στο kerdos.gr για την τιμή, την αναγνώριση, την ενθάρρυνση που ένοιωσε αλλά και τις περισσότερες υποχρεώσεις, ενώ δε λησμονεί το ρητό που λέει "ότι τα μεστά στάχυα έχουν γερμένο το κεφάλι".

Ο κ. Μαχαίρας, μιλώντας στη Γιώτα Ηλιού, παρατηρεί ότι ο Έλληνας καταναλωτής, επαναφέρει τη λίστα αγορών στα σούπερ μάρκετ, όντας πιο προσεκτικός στις αγορές του, παραδέχεται τις σκληρότερες διαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές αλλά και την καλύτερη συνεργασία μαζί τους με σκοπό ο καταναλωτής να μην επωμιστεί αυξήσεις τιμών.

Για το 2009, η Μακεδονία και η Κρήτη είναι δύο πολύ μεγάλοι προορισμοί της ΑΒ Βασιλόπουλος και για το επενδυτικό πλάνο της χρονιάς θα διατεθούν πλέον των 60 εκατ. ευρώ.

Ο κ. Μαχαίρας θεωρεί ότι αυτό που έχουμε δει δεν είναι ακόμη χρηματοοικονομική κρίση. Αυτή ίσως να έρθει λίγο αργότερα και ίσως να είναι λίγο πιο σύντομη, μικρότερης διάρκειας από ό,τι είναι στον υπόλοιπο κόσμο, ενώ μας εξηγεί ότι αυτή τη στιγμή η ΑΒ Βασιλόπουλος σημειώνει τα χαμηλότερα διοικητικά έξοδα από οποιοδήποτε ανταγωνιστή της στην ελληνική επικράτεια. Οπως λέει χαρακτηριστικά, "έχουμε κατέβει από το 23% που ήμασταν πριν από μερικά χρόνια, -που είναι και ο μέσος όρος εξόδων των ελληνικών και διεθνών εταιριών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα- στα 19% και στόχος μας να φτάσουμε στα 17%".

Αναλυτικά το κείμενο της συνέντευξης:


Ερ: Μεγάλη μας τιμή κ. Μαχαίρα, να συνομιλούμε με τον καλύτερο μάνατζερ της χρονιάς, μετά και τη βράβευση, σας από την Ελληνική Εταιρεία Διοικήσεως Επιχειρήσεων. Τι σημαίνει για εσάς αυτός ο τίτλος;

Τιμή ,αναγνώριση ,ενθάρρυνση περισσότερες υποχρεώσεις και μία υπενθύμιση του ρητού που λέει "ότι τα μεστά στάχυα έχουν γερμένο το κεφάλι".

Ερ: Η οικονομική κρίση πόσο έχει επηρεάσει την ιδιωτική κατανάλωση; Σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτετε από τα καταστήματα της εταιρείας σας, το καλάθι της νοικοκυράς γεμίζει με λιγότερα προϊόντα ή υπάρχει μια στροφή σε προϊόντα private label που είναι φθηνότερα;

Παρατηρώντας τα στοιχεία του πρώτου τρίμηνου του 2009, ο 'Ελληνας καταναλωτής βάζει λιγότερα προϊόντα στο καλάθι του ανά επίσκεψη αλλά επισκέπτεται τα καταστήματα μας με μεγαλύτερη συχνότητα. Θα λέγαμε ότι είναι πιο προσεκτικός στις αγορές του και επανέρχεται στην χρήση λίστας αγορών.

Επιπρόσθετα βλέπουμε ότι κατηγορίες όπως τα μη τρόφιμα βάλλονται περισσότερο από την κρίση αφού ο καταναλωτής κοιτάει να αγοράσει τα προϊόντα πρώτης ανάγκης.

Ο καταναλωτής γίνεται ολοένα και πιο ευαίσθητος σε θέματα τιμών και αναμφίβολα στρέφεται προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και κυρίως προς τις φθηνότερες σειρές. Η διαφαινόμενη οικονομική κρίση είναι ευκαιρία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας να αποδείξουν πόσο μπορούν να ανταγωνιστούν τα National Brands αλλά και τα National Brands να εκλογικεύουν την τιμή τους.

Ερ: Πως αντιδράτε στις ανατιμήσεις των προμηθευτών σας και πως καθορίζετε συνολικά την τιμολογιακή σας πολιτική;

Στόχος της ΑΒ είναι να βρίσκεται συνεχώς ανάμεσα στους φθηνότερους παίκτες της αγοράς των σούπερ μάρκετ. Αυτό σημαίνει σκληρότερες διαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές αλλά και καλύτερη συνεργασία μαζί τους με σκοπό ο καταναλωτής να μην επωμιστεί αυξήσεις τιμών.
Παράλληλα η επένδυση της ΑΒ σε προϊοντικές σειρές ιδιωτικής ετικέτας δίνουν μια αξιόπιστη επιλογή στους πελάτες μας να διαμορφώσουν το καλάθι τους με τα προϊόντα της ΑΒ που δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα National Brands.

Ερ: Ποιοι είναι οι στόχοι σας, τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και στη ΝΑ Ευρώπη;

Η επέκταση στο εξωτερικό δεν είναι για το άμεσο μέλλον. Δεν νομίζω ότι ακόμα είμαστε έτοιμοι να κάνουμε το μεγάλο βήμα δεδομένου ότι για εμάς η Μακεδονία και η Κρήτη είναι δύο πολύ μεγάλοι προορισμοί που θέλουμε να τελειώσουμε το ταξίδι μας πρώτα εκεί επιτυχημένα και μετά να κοιτάξουμε αλλού. Βέβαια. επειδή ευκαιρίες, λόγω κρίσης, υπάρχουν πάρα πολλές, αν υπάρξει μια ευκαιρία καλή και που θα έχει απόδοση για τους μετόχους μας θα το συζητήσουμε και με τη μητρική εταιρεία, και θα δούμε πως μπορούμε να το εκμεταλλευτούμε...Αλλά δεν είναι μέσα στα άμεσα - τουλάχιστον για το 2009 - στρατηγικά πλάνα μας.

Ερ: Σε ποιες κατευθύνσεις και τομείς θα επενδύσετε και τι ύψους κεφαλαίων θα διαθέσετε;

Η ΑΒ θα συνεχίσει το πλάνο επέκτασής της με στόχο να επιτύχει πανελλαδική κάλυψη. Μόνο για την ανάπτυξη νέων καταστημάτων το 2009 η εταιρεία πρόκειται να δαπανήσει 60 εκατ. ευρώ. Παράλληλα αναμένεται η ολοκλήρωση των νέων αποθηκών φρέσκων προϊόντων που κατασκευάζονται στα Οινόφυτα Βοιωτίας,  εκτάσεως 115 στρεμμάτων. Αυτά αφορούν μόνο το άμεσο μέλλον ενώ υπάρχουν αρκετά ακόμα πλάνα στο συρτάρι.

Ερ: Εκτιμάτε ότι η οικονομική κρίση θα αλλάξει τον χάρτη του κλάδου σας στην Ελλάδα;

Στην Ευρώπη έχει επηρεαστεί πολύ ο κλάδος μας, γιατί είναι μια περιοχή με μεγάλη βιομηχανία και οι απολύσεις και οι περικοπές άρχισαν πολύ πιο νωρίς. Αυτό έχει ως αντίκτυπο να μειωθεί και το καλάθι και η επισκεψιμότητα στα σουπερμάρκετ, ανεξαρτήτως αν ήταν hypermarket, supermarket ή εκπτωτικά καταστήματα. Υπάρχει λοιπόν πτώση και στην επισκεψιμότητα και στο καλάθι και αντίστοιχα μια έξαρση στα private label.

Για την Ελλάδα, έχω μια διαφορετική θεωρία. Αυτό που έχουμε δει δεν είναι ακόμη χρηματοοικονομική κρίση.  Αυτή ίσως να έρθει λίγο αργότερα και ίσως να είναι λίγο πιο σύντομη, μικρότερης διάρκειας από ό,τι είναι στον υπόλοιπο κόσμο, διότι δεδομένου ότι η χρηματοοικονομική κρίση ξεκίνησε στην Αμερική πριν από αρκετό χρονικό διάστημα, λογικό είναι η διόρθωση να αρχίσει και πάλι από την Αμερική και στη συνέχεια να περάσει στις ευρωπαϊκές χώρες.

Αυτό είναι το χρηματοοικονομικό φάσμα της, και εμείς στην Ελλάδα θα το δούμε μετά από το Σεπτέμβριο, Οκτώβριο .Ας ελπίσουμε ότι μέχρι τότε θα έχουν ήδη γίνει διαρθρωτικές κινήσεις στην Ευρώπη για να μπορέσουμε να προσαρμοστούμε και εμείς.

Ως ΑΒ Βασιλόπουλος, είχαμε δει όλο αυτό που ερχότανε και το περιμέναμε να σκάσει και έχουμε κάνει μια τεράστια προσπάθεια μείωσης των τιμών από πέρυσι το Μάιο.

Είναι ένα πρόγραμμα που το έχουμε ξεκινήσει εδώ και πολλά χρόνια αλλά με μεγαλύτερη ένταση από τον Μάιο του 2008. Για αυτό μπορέσαμε και πετύχαμε τα αποτελέσματα του τελευταίου τετράμηνου του 2008 - που ήταν πάρα πολύ χαμηλό σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια- και πετύχαμε μια καλή κερδοφορία, γιατί έχουμε μαζέψει πάρα πολύ τα διοικητικά μας έξοδα.

Έχουμε αυτή τη στιγμή τα χαμηλότερα διοικητικά έξοδα από οποιοδήποτε ανταγωνιστή στην ελληνική επικράτεια και έχουμε κατέβει από το 23% που ήμασταν πριν από μερικά χρόνια, -που είναι και ο μέσος όρος εξόδων των ελληνικών και διεθνών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα- στα 19% και στόχος μας να φτάσουμε στα 17%.  Αυτό είναι ένα 2ετές, 3ετές πλάνο.
Γιατί ,χωρίς να σταματήσουμε ποτέ να επενδύουμε έχουμε μια δυναμικότητα και σαν κλάδος και πολύ περισσότερο σαν εταιρεία -που αυτό επηρεάζει κάπως τα διοικητικά σου έξοδα- γιατί επενδύουμε τώρα για να πάρουμε μετά από λίγα χρόνια.

Για αυτό είμαστε σίγουροι ότι θα κατέβουμε στα 17% λόγω των επενδύσεων αλλά και των όγκων που αναπτύσσουμε, με αποτέλεσμα αυτή την εξοικονόμηση να την περάσουμε στις τιμές κατευθείαν. Οι τιμές μας δίνουν όγκους, είναι αλυσίδα.

Αυτό όσον αφορά το τι κάναμε για να ξεπεράσουμε την κρίση. Πιστεύω ότι μια υγιής αγορά δεν μπορεί να αντέξει πάνω από 5 μεγάλες αλυσίδες. Με υψηλό ανταγωνιστικό επίπεδο σε τιμές, ποικιλία και κυρίως θέματα υγιεινής. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί ή μέσω εξαγορών ή μέσω συνεργασιών. Το τελευταίο για να πετύχει πρέπει να υπάρχουν δύο προϋποθέσεις, τα κεφάλαια και η τεχνογνωσία. Η κρίση σίγουρα θα βοηθήσει ώστε ο κλάδος να γίνει πιο αποτελεσματικός και πιο ανταγωνιστικός. Η κρίση θα αλλάξει νοοτροπίες και συμπεριφορές κυρίως από την πλευρά της βιομηχανίας. Θα πρέπει να γίνουν πιο αντιληπτές οι έννοιες του 'ξοδεύω' και 'επενδύω'.

Ερ: Κύριε Μαχαίρα, έχετε από το 1997 τα ηνία της παραδοσιακά μεγάλης εταιρείας λιανεμπορίου που εδώ και 70 χρόνια φροντίζει για το τραπέζι μας. Ποια είναι η φιλοσοφία που μεταδίδετε στους 9.000 εργαζόμενους σας;

Χιούμορ, χαμόγελο, όχι κλίκες, συναδελφικότητα ,συνεργασία σκληρή δουλειά. Δίκαιη αξιολόγηση ,συμμετοχή στο 'όραμα. Απαιτούμε σεβασμό στον πελάτη , στον προμηθευτή και στον ανταγωνιστή. Δεν κάνουμε συμβιβασμούς στην ποιότητα. Αυτά είναι μερικά βιώματα από το καθημερινό DNA του συνεργάτη στο ΑΒ.



Κέρδος