Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: Τα καλά και τα κακά νέα

Στα καλά νέα είναι το μηδενικό χρέος που φαίνεται να υπάρχει, οι 1.500.000 επισκέπτες (σε δράσεις ή συνέργειες στο εξωτερικό), τα 120 νέα έργα της συλλογής και το πράσινο φως που άναψε από το ΄Ιδρυμα Νιάρχος για να γίνει εκ νέου η αίτηση της δωρεάς στο πολύπαθο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης που θα του επιτρέψει να λειτουργεί πλήρως - αν και λείπουν υπογραφές στη Μουσειογραφική μελέτη.

 

 

Αυτά ανακοινώθηκαν μεταξύ άλλων στη συνέντευξη τύπου που έδωσε, Πέμπτη 26 Οκτωβρίου, στους χώρους του παλαιού εργοστασίου του Φιξ η διευθύντρια του Μουσείου, Κατερίνα Κοσκινά, από κοινού με τον Πρόεδρο του ΔΣ, Γεώργιο Παπανστασίου. Θέμα της συνέντευξης τύπου, ο Απολογισμός της χρονιάς 2016-2017 και ο Προγραμματισμός του 2018.

 

 

Ομως, δεν υπάρχουν μόνο καλά αλλά και κακά νέα. Σ' αυτά ας συγκαταλεχθεί η απουσία χρονοδιαγράμματος και ως προς τα εγκαίνια του Μουσείου - που έχει καταντήσει κάτι σαν το Γιοφύρι της Αρτας - αλλά και ως προς το ποιος θα ηγηθεί του ιδρύματος καθώς λήγει η θητεία της νυν διευθύντριας και του Διοικητικού Συμβουλίου του στα τέλη Νοεμβρίου 2017. «Ποτέ δεν ολοκλήρωσα κάποια θητεία», ανέφερε απαντώντας σε σχετική ερώτηση η κυρία Κοσκινά, η οποία διαδέχτηκε την ιδρυτική διευθύντρια του ΕΜΣΤ, Άννα Καφέτση, μετά την αποπομπή της τελευταίας, το φθινόπωρο του 2014 από τον τότε υπουργό Πολιτισμού, Κώστα Τασούλα. «Συμβαίνει να υπάρχει παράταση της θητείας που ...δεν έχω», συμπλήρωσε για να καταλήξει ότι διεκδικεί ότι ορίζει ο νόμος: Πλήρη, τετραετή, θητεία με δικαίωμα ανανέωσης. Και να υπενθυμίσει ότι έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας για να εισπράξει ... μια ακόμα αναβολή για πέμπτη (!) φορά αυτόν τον Σεπτέμβριο. Τι μέλλει γενέσθαι; Από το υπουργείο Πολιτισμού τηρείται σιγή ιχθύος

 

 

Μέχρι να συμβούν όλα αυτά, οι επισκέπτες του μουσείου θα έχουν την ευκαιρία να δουν μέρος των νέων αποκτημάτων του κατά την τελευταία τριετία που συγκεντρώθηκαν κυρίως από δωρεές (συνολικά 120 έργα). Συγκεκριμένα, το Νοέμβριο του 2017 προγραμματίζεται η πρώτη έκθεση με νέα αποκτήματα της συλλογής του ΕΜΣΤ.

 

 

Προγραμματίζονται ακόμα οι εκθέσεις:

 

Face Forward …into my home

 

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που υλοποιείται από το ΕΜΣΤ με την συνεργασία της Ύπατης Αρμοστείας του OHE για τους Πρόσφυγες (UNHCR), χρηματοδοτείται από την Πολιτική Προστασία και Ανθρωπιστική Βοήθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ECHO) στο πλαίσιο του προγράμματος ESTIA (στήριξη έκτακτης ανάγκης για την ένταξη και τη στέγαση) και περιλαμβάνει δύο μέρη: Εργαστήρια με αποδέκτες πρόσφυγες τα οποία έχουν πραγματοποιηθεί στους χώρους των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του ΕΜΣΤ και έκθεση στους χώρους περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου η οποία θα εγκαινιαστεί στις 22 Νοεμβρίου 2017.

 

 

ΘΕΩΡΗΜΑΤΑ. Έκθεση του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης, AICA- ΕΛΛΑΣ

 

Τον Ιανουάριο του 2018, το ΕΜΣΤ θα εγκαινιάσει και θα φιλοξενήσει την πρώτη εκδήλωση ενός νέου θεσμού που οργανώνεται από το Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης, την AICA-ΕΛΛΑΣ, και θα είναι διετής. Ο θεσμός αυτός ονομάζεται Θεωρήματα, θα έχει ως αντικείμενο την παρουσίαση νέων ή παλαιότερων Ελλήνων καλλιτεχνών που επιλέγονται αποκλειστικά από τα μέλη της AICA-Ελλάς με προτάσεις τους και αποβλέπει στην καθιέρωση ενός βήματος παρουσίασης ερευνών που είναι πρωτότυπες και ανταποκρίνονται κάθε φορά σε ένα δεδομένο θέμα το οποίο προτείνει κάθε δύο χρόνια η AICA. Το θέμα της πρώτης εκδήλωσης Θεωρήματα 2018 (Theorimata 2018) είναι Παραγωγικά και Αξιωματικά Συστήματα και συμμετέχουν στην έκθεση 43 εικαστικοί καλλιτέχνες τους οποίους έχουν επιλέξει 17 μέλη της AICA-ΕΛΛΑΣ.

 

Εν των μεταξύ, το 2017-2018, ξεκίνησε με την έκθεση ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ XIEYI: Αριστουργήματα από το Εθνικό Μουσείο Τέχνης της Κίνας (NAMOC), η οποία παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Έτους Πολιτιστικών Ανταλλαγών Ελλάδας – Κίνας, ενώ η συνεργασία θα κλείσει με την έκθεση του ΕΜΣΤ στο NAMOC στο Πεκίνο που θα εγκαινιαστεί τον Οκτώβριο του 2018.

 

 

Απολογισμός 2016 2017. Η ανακοίνωση του Μουσείου

 

Η φετινή χρονιά (Οκτώβριος 2016 – Οκτώβριος 2017) ήταν ιδιαίτερα σημαντική για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ). Σηματοδοτήθηκε από την οριστική παραλαβή του νέου κτηρίου του και την σχεδόν άμεση τμηματική εκθεσιακή λειτουργία του με την έκθεση Κρίσιμοι Διάλογοι: Αθήνα – Αμβέρσα, σε συνεργασία με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Αμβέρσας M HKA. Η έκθεση εγκαινιάστηκε στις 31.10.2016, ταυτόχρονα με τη νέα σειρά του Μουσείου Το ΕΜΣΤ στον κόσμο, που έκτοτε πραγματοποιείται σε ετήσια βάση.

 

Η δεύτερη έκθεση της σειράς υλοποιήθηκε μέσα από τη συνεργασία του ΕΜΣΤ με την documenta 14 που διήρκεσε από τον Απρίλιο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2017. To ΕΜΣΤ και η documenta 14 συνεργάστηκαν αξιοποιώντας την επιθυμία του ενός οργανισμού να «μάθει από την Αθήνα» και την πρόθεση του άλλου να «ανοιχτεί στον κόσμο» και κατέληξαν στην κοινή απόφαση μιας διπλής μετατόπισης: το ΕΜΣΤ μετατράπηκε αρχικά στον κύριο εκθεσιακό χώρο της documenta 14 στην Αθήνα και στη συνέχεια το Fridericianum, στο Κάσελ, έγινε η προσωρινή στέγη του τμήματος της συλλογής του ΕΜΣΤ, που παρουσιάστηκε με τον τίτλο ΑΝΤΙΔΩΡΟΝ. Η συλλογή του ΕΜΣΤ. Η έκθεση υπολογίζεται ότι συγκέντρωσε πάνω από 850.000 επισκέπτες. Το ίδιο τμήμα της συλλογής, εμπλουτισμένο, πρόκειται να εκτεθεί στις αίθουσες της μόνιμης συλλογής του ΕΜΣΤ στην Αθήνα, όταν το Μουσείο ανοίξει επίσημα τις πόρτες του.

 

Κάνοντας πράξη την πρόθεση για εξωστρέφεια, που υπογραμμίστηκε στην περσινή Συνέντευξη Τύπου, το Μουσείο κατά τη διάρκεια αυτού του 12μήνου δραστηριοποιήθηκε κυρίως στο εξωτερικό.

 

Συνεργάστηκε με την Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου και το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης για την έκθεση Genii Loci. Ελληνική Τέχνη από το 1930 έως σήμερα, στο Κρατικό Μουσείο Manege της Αγίας Πετρούπολης, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Έτους Ελλάδας – Ρωσίας 2016 (30.11.2016-09. 01.2017). Από τις 27 Απριλίου 2017 μέχρι και τον Ιανουάριο του 2018 συνεχίζει, με τίτλο Κρίσιμοι Διάλογοι: Αμβέρσα – Αθήνα, τον διάλογο με το πρόσφατα ανακαινισμένο M HKA, μέσα από τα έργα των συλλογών των δύο Μουσείων. Τέλος, έχει διπλή παρουσία στην 57η Μπιενάλε της Βενετίας (13.05-26.11.2017) ως Επίτροπος του Ελληνικού Περιπτέρου, για το έργο Εργαστήριο Διλλημάτων του Γιώργου Δρίβα και ως συν-διοργανωτής με το Μουσείο GAMeC του Μπέργκαμο και το Κρατικό Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης, της έκθεσης JAN FABRE | GLASS AND BONE SCULPTURES 1977–2017, που παρουσιάζεται στο Παράλληλο Πρόγραμμα της Μπιενάλε.

 

Παράλληλα με τις καλλιτεχνικές δράσεις του Μουσείου σε Ελλάδα και εξωτερικό, τελεσφόρησαν πρόσφατα, με τη συνδρομή της Πολιτείας, εκκρεμότητες που ήταν για χρόνια τα εμπόδια για την πλήρη λειτουργία του, όπως ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας, η αύξηση του Προσωπικού και του Τακτικού Προϋπολογισμού του.

 

Το ΕΜΣΤ δραστηριοποιείται και με τα Εκπαιδευτικά του Προγράμματα και τις εκπαιδευτικές του δράσεις. Στο πλαίσιο των περιοδικών του εκθέσεων υποδέχθηκε πολλές σχολικές ομάδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με ειδικά σχεδιασμένα εκπαιδευτικά προγράμματα, ενώ συνεχίζονται οι συνεργασίες με ευπαθείς ομάδες καθώς και οι δράσεις εκτός του Μουσείου.

 Πηγή :thetoc.  gr


Κέρδος online   30/10/2017 7:20

Σχόλια:

Ονομα:
Σχόλιο: