Φραγκίσκος Κουτεντάκης στο Kerdos.gr: Εξτρα κοινωνική προστασία 2% του ΑΕΠ και «εγγύηση» 20 δις. ευρώ για όσους επενδυτές εμπιστευτούν την Ελλάδα

Κοινωνικό δίχτυ προστασίας 2% του ΑΕΠ, μαξιλάρι ασφαλείας 15 – 20 δις. ευρώ για την μεταμνημονιακή εποχή και νέα έξοδο στις αγορές αμέσως μετά το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης προαναγγέλλει σε συνέντευξή του στο kerdos.gr ο Γ.Γ. Δημοσιονομικής Πολιτικής Φραγκίσκος Κουτεντάκης.

 

Ο κ. Κουτεντάκης σπεύδει μάλιστα να ξεκαθαρίσει ότι οι κοινωνικές αυτές παρεμβάσεις θα είναι επιπλέον των αντίμετρων που έχουν ήδη θεσπισθεί για να αμβλύνουν τις επιβαρύνσεις από τις παρεμβάσεις σε συντάξεις και αφορολόγητο, τη στιγμή που εκτιμά ότι τα τελικά δημοσιονομικά στοιχεία θα είναι καλύτερα των προβλέψεων του προυπολογισμού.

 

 

Αναφερόμενος στο είδος της εποπτείας που θα περιβάλει τη ελληνική οικονομία μετά τη λήξη του προγράμματος, αφήνει να εννοηθεί ότι θα εξομοιωθεί με αυτό που ισχύει σήμερα για όλες τις χώρες της ευρωζώνης συμπεριλαμβανομένων και αυτών που βγήκαν από παρόμοια προγράμματα. Απαντώντας δε, στην προτροπή του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Γ. Στουρνάρα περί δημιουργίας προληπτικού πλαισίου Στήριξης, του αναγνωρίζει μεν το δικαίωμα της διαφορετικής άποψης, πλην όμως θεωρεί ότι δεν οφελεί τη χώρα να εκπέμπονται αντιφατικά μηνύματα.

 

Επιχειρώντας εξάλλου έναν πολιτικό απολογισμό της μέχρι τώρα κυβερνητικής θητείας, ο κ. Κουτεντάκης στέκεται ιδιαίτερα στο γεγονός ότι εκείνη που ολοκλήρωσε τη δημοσιονομική σταθεροποίηση με διατηρήσιμο τρόπο και παροχή κοινωνικής προστασίας είναι μια αριστερή κυβέρνηση.

 

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Γ.Γ. Δημοσιονομικής Πολιτικής έχει ως εξής:

 

 

- Το πρωτογενές πλεόνασμα φαίνεται να κλείνει  φέτος στο 2,4% του ΑΕΠ ή περίπου 4,4 δισ. ευρώ, έναντι στόχου του προγράμματος για 1,75% του ΑΕΠ ή 3,1 δισ. ευρώ. Που οφείλεται η υπεραπόδοση αυτή και τι απαντάτε στη ΝΔ  που σας κατηγορεί  για υπερφορολόγηση κ εκτίναξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών; 

 

 

Ακόμα δεν έχουμε τα τελικά επίσημα δημοσιονομικά στοιχεία για το 2017 αλλά η αίσθησή μου είναι πως θα κλείσουμε καλύτερα από το 2,4% του προϋπολογισμού. Δεν έχουμε ακόμα πλήρη εικόνα για το που οφείλεται η υπεραπόδοση, αυτό όμως που μπορώ να σας πω με βεβαιότητα είναι ότι το αποτέλεσμα του ΕΦΚΑ έπαιξε καθοριστικό ρόλο. 

 

Σχετικά με την υπερφορολόγηση, τα καθαρά ταμειακά φορολογικά έσοδα του 2017 ήταν κάτω από το στόχο, εξαιτίας κυρίως της εκτόξευσης των επιστροφών φόρων κοντά στα 5,5 δις, δηλαδή 2 δις πάνω από την πρόβλεψη. Όσον αφορά τα ληξιπρόθεσμα, σύμφωνα με το δελτίο Νοεμβρίου της Γενικής Κυβέρνησης, έχουν μειωθεί περίπου 1 δις σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2016, άρα δεν υπάρχει καμία εκτίναξη. Ακόμα κι αν υπήρχε πάντως, δεν θα βελτίωνε το πλεόνασμα, έχουμε εξηγήσει πολλές φορές ότι το δημοσιονομικό αποτέλεσμα υπολογίζεται σε δεδουλευμένη βάση, δηλαδή περιλαμβάνει και τις μεταβολές των απλήρωτων υποχρεώσεων.

 

 

- Ο προϋπολογισμός του 2018  θεωρείται ο τελευταίος που κατατέθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής. Ωστόσο ο στόχος για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ έως το 2022 πόσο ρεαλιστικός μπορεί να θεωρηθεί  και πως μπορεί η κυβέρνηση να βρει τον δημοσιονομικό χώρο προκειμένου να ενισχύσει παράλληλα το δίκτυο κοινωνικής προστασίας και να υποστηριχθεί η ανάπτυξη

 

Ο στόχος είναι απόλυτα ρεαλιστικός και ο τρόπος επίτευξής του έχει αποτυπωθεί αναλυτικά στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα 2018-21. Εκεί μπορεί να δει κανείς και τον δημοσιονομικό χώρο που υπάρχει: από το 2019 ξεκινούν μια σειρά από επεκτατικές παρεμβάσεις, όπως αύξηση δαπανών για Δημόσιες Επενδύσεις και Κοινωνική Προστασία αλλά και φορολογικές ελαφρύνσεις, που το 2021 φτάνουν το ύψος των 3,5 δις, δηλαδή σχεδόν 2% του ΑΕΠ. Διευκρινίζω ότι πρόκειται για παρεμβάσεις πάνω από τα γνωστά «αντιμέτρα» που θεσπίστηκαν για να αντισταθμίσουν τις συντάξεις και το αφορολόγητο. 

 

 

- Tα περίφημα Greek Statistics προκάλεσαν τα προηγούμενα χρόνια αντιδράσεις στους εταίρους μας και αντιμετωπίστηκαν στην καλύτερη των περιπτώσεων ως ένα δείγμα της ελληνικής ιδιαιτερότητας. Μπορεί η σημερινή κυβέρνηση να ισχυριστεί ότι η υπεραπόδοση των δημοσιονομικών στόχων οφείλεται σε πραγματικά δεδομένα και η ποιότητα των στοιχείων δεν  παραμένει προβληματική; 

 

Δεν υπάρχει καμία αμφισβήτηση των δημοσιονομικών στοιχείων της χώρας. Τόσο το Γενικό Λογιστήριο όσο και η ΕΛΣΤΑΤ παράγουν απολύτως αξιόπιστα στατιστικά δεδομένα εφαρμόζοντας πλήρως τους σχετικούς κανονισμούς της Eurostat. Αξίζει μάλιστα να αναφερθεί ότι η χώρα μας δημοσιεύει από τα πιο πλήρη και αξιόπιστα μηνιαία στοιχεία στην Ε.Ε. σύμφωνα με την Ernst & Young. Κατά τη γνώμη μου η ιστορία των Greek Statistics έχει κλείσει οριστικά και αμετάκλητα.

 

 

- Πρόσφατα ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γ. Στουρνάρας έκανε λόγο για ανάγκη μεταμνημονιακού προληπτικού πλαισίου  στήριξης που θα δρα υποστηρικτικά για την ελληνική οικονομία μειώνοντας το κόστος δανεισμού. Τι απαντάτε  στην άποψη αυτή καθώς κ σε όσους αναφέρουν ότι ο δανεισμός  από τις αγορές θα είναι ακριβότερος από αυτόν που έχει επιτυχει σήμερα η Ελλάδα μεσω του προγράμματος 

 

Δεν νομίζω ότι χρειαζόμαστε κάποιο διαφορετικό πλαίσιο εποπτείας από εκείνο που ισχύει για όλες τις χώρες της Ευρωζώνης. Η στρατηγική εξόδου που έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς περιλαμβάνει τη δημιουργία ταμειακών διαθεσίμων ασφαλείας και έχει περιγραφεί στον προϋπολογισμό. Αυτήν άλλωστε ακολούθησαν και οι άλλες χώρες όταν βγήκαν από παρόμοια προγράμματα. Φυσικά ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος δικαιούται να έχει διαφορετική άποψη από την κυβέρνηση και τους θεσμούς αλλά δεν νομίζω ότι οφελεί τη χώρα να εκπέμπονται αντιφατικά μηνύματα.

 

Όσον αφορά ο κόστος δανεισμού, δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός ότι τα χαμηλά επιτόκια του επίσημου δανεισμού συνοδεύονται από πολιτικούς όρους που περιορίζουν δραματικά την ανεξαρτησία της χώρας στην άσκηση οικονομικής πολιτικής. Θέλω να πιστεύω ότι τόσο η παρούσα κυβέρνηση όσο και το σύνολο του πολιτικού προσωπικού της χώρας έχει συνειδητοποιήσει τη σημασία της δημοσιονομικής σταθερότητας και μπορεί να την εξασφαλίσει χωρίς επιτήρηση.

 

 

- Οι αποφάσεις του Eurogroup της 15ης Ιουνίου 2017, υποστηρίζουν την επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές με τη δημιουργία ταμειακών διαθεσίμων ασφαλείας (cash buffer). Θεωρείτε εφικτή την κάλυψη των χρηματοδοτικων αναγκών εξ ολοκλήρου από τις αγορές μετά τον Αύγουστο του 2018 και ποια η εκτίμηση για το ύψος του αποθέματος.

 

Η εκτίμηση για τη δημιουργία ταμειακών διαθεσίμων ασφαλείας υπάρχει στο σχετικό κεφάλαιο του προϋπολογισμού για το δημόσιο χρέος και κυμαίνεται μεταξύ 15-20 δις ώστε να καλύπτει τις χρηματοδοτικές μας ανάγκες για περίπου ενάμιση χρόνο. 

 

 

- Τον Αυγουστο η Ελλάδα μετά από τρια χρόνια επέστρεψε στις Αγορές. Η συνεχής αποκλιμάκωση των αποδόσεων του δεκαετούς ομολόγου δείχνει ότι το κλίμα είναι θετικό. Υπάρχει καποια σκέψη για νέα έξοδο σύντομα;  Ποιος ο γενικότερος δανειακός σχεδιασμός της κυβέρνησης και αν υπάρχουν σκέψεις για εκδόσεις πέραν της πενταετίας. 

 

Η αποκλιμάκωση των επιτοκίων ήταν αφενός αποτέλεσμα των δύο συνεχόμενων ετών υπέρβασης των δημοσιονομικών στόχων και αφετέρου των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος και των επιτυχημένων εκδόσεων και ανταλλαγών ομολόγων που ακολούθησαν. Οι αγορές είχαν ήδη αναβαθμίσει την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας, πριν το κάνει η Standard & Poors. Αξίζει να αναφερθεί και η πρόσφατη έκδοση εντόκων γραμματίων με επιτόκιο οριακά κάτω του 1% που συνιστά εντυπωσιακή θετική εξέλιξη. Προφανώς και θα έχουμε νέες εκδόσεις μετά την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης. 

 

 

- Στο τελος της κυβερνητικής θητείας ποιο θα ηταν για εσάς  το …success story έναντι των προηγούμενων κυβερνήσεων και ποια θα μπορουσε να είναι η εναλλακτική οικονομική πολιτική εκτός πλέον των μνημονίων. 

 

Αυτό που είναι ήδη γεγονός – και αποτελεί παρακαταθήκη – είναι πως μια αριστερή κυβέρνηση ήταν εκείνη που ολοκλήρωσε τη δημοσιονομική σταθεροποίηση της χώρας με διατηρήσιμο τρόπο. Και το έκανε αυτό εξαντλώντας κάθε δυνατό περιθώριο για την παροχή κοινωνικής προστασίας στα πιο ευάλωτα τμήματα. 

 

Γενικότερα, η δημοσιονομική στρατηγική της σύγχρονης αριστεράς θα πρέπει να κινηθεί προς την κατεύθυνση της παροχής δημόσιων αγαθών και υπηρεσιών υψηλής ποιότητας, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη βιώσιμη χρηματοδότησή τους από ένα δίκαιο σύστημα φορολογίας και ασφαλιστικών εισφορών. Το πλαίσιο διαχείρισης του δημόσιου χρήματος θα πρέπει να είναι ενιαίο και διαφανές, επιτρέποντας στους πολίτες να κρίνουν την οικονομική πολιτική της εκάστοτε κυβέρνησης.

 


Κέρδος online   25/1/2018 12:11

Σχόλια:

Ονομα:
Σχόλιο: